RTV Teorija i praksa

Trik: tehnički zahvat u filmu koji kod gledalaca stvara iluziju vizuelne promene - kretanja, mada ono ne postoji u vremenu i prostoru. Kombinovane reklame: one koje predstavljaju kombinaciju najmanje dve od pomenutih tehnika. Zastupljenost tehnika kojima se prave spotovi na televizijskom programu je sledeća:

Tabela 4

Najzastupljenija tehnika izrađe reklama su igrani spotovi kojih ima gotovo dve trećine (61,9%) od ukupno emitovanih sptotova. U istraživanju Službe za istraživanje programa i auditorijuma TV Novi Sad (1985. godine), procenat zastupljenosti igranih reklama je 72,3%, žto znači da se igrane reklame u najvećoj meri ne koriste samo u TV Beograd, već i u drugim centrima. Druge po prisutnosti na TV programu su reklame koje su pravljene tehnikom trika (19,9%). Animacija je zastupljena sa 4,9%. U pomenutom istraživanju ovaj procenat je nežto veći (7,6%) ali se može reći da pravljenje reklama tehnikom animacije nije u većoj meri korišćeno u ekonomsko-propagandnom programu. Kombinovane reklame su u poslednjoj grupi po zastupljenosti sa 2,8% od ukupno emitovanih reklamnih poruka. Iskustva engleskih propagandista govore da je najoplimalnija tehnika za pravljenje reklama igrana. 5 Ona omogućava gledaocu (potencijalnom potrošaču)

5 Agnevv Clark i O’Brien Neil, Televizijska reklama, Рапогаша, Zagreb, 1965, str. 216.

121

Redni broj Tehnika spota Вгој % 1. Igrani 112 61,9 2. Trik 36 19,9 3. Animacija 9 4.9 4. Kombinovani 5 2,8 5. Ne može da sc klasifikuje 19 10,5 UKUPNO: 181 100,0