RTV Teorija i praksa

da se „lakše uživi” u poruku, da prihvati proizvod koji se preporučuje. Pokazalo se da je veoma korisna i animacija, јег se tom tehnikom može prikazati skoro sve zamišljeno ili stvarno, a mnogi kvaliteti proizvoda (mekoća, udobnost) mogu se snažnjje izraziti animacijom nego snimanjem uživo. 6 S obzirom na to da su iskustva engleskih propagandista sa ovom tehnikom veoma dobra, naročito za neke vrste proizvoda, kao što je npr. hrana, trebalo bi je više koristiti u ekonomsko-propagandnom programu. ZASTUPLJENOST RAZLIČITIH VRSTA SPOTOVA U EPP Kada se govori o vrsti reklama na televiziji, osnovni problem koji se ovde javlja je njihova kategorizacija. lako ne postoje krute kategorije verovatno će većina odgovarati jednoj od navedenih 8 vrsta: 1. reklama sa spikerom - u njoj se čuje glas spikera ili on govori direktno u kameru pokazujući proizvod na neki način, 2. svedočanstvo - pojavljuje se osoba koja preporučuje proizvod, a kojoj se može verovati (filmska zvezda, lekar...), 3. demonstracija - prikazivanje proizvoda u upotrebi, 4. dramatizacija - proizvod se pokazuje u nekoj vrsti priče, 5. dokumentarna reklama - priča o industriji, fabrici iz koje je potekao proizvod, izveštaj o iskustvima potrošača, 6. reklama-podsetnik - podseća na ime ili slogan proizvoda, 7. pevana reklama - muzika se upotrebljava kao reklamna tehnika, 8. telop - statična slika sa imenom i kratkim tekstom o proizvodu. Prvih 6 vrsta reklama u ovoj klasifikaciji preuzeto je od Agnew i O’Briena, 7 a dodate su poslednje dve, što se

6 Isto, str. 240. 7 Agnevv Clark i O’Brien Neil, Isto, str. 223.

122