RTV Teorija i praksa

dobra za reklamiranje robe široke potrošnje (sapuni, bombone, prehrambeni proizvodi). 8 Reklama-podsetnik (3,3%) nije u velikom broju prisutna u emisijama EP programa, što se moglo i očekivati, jer je to vrsta spota kojom se samo želi da podseti na ime ili slogan proizvoda. Svedočanstvo kao vrsta reklame pokazalo se kao veoma dobro u inostranim iskustvima - smatra se da preporuka autoriteta mnogo utiče na prodaju proizvoda, naročito ako je u kombinaciji sa demonstracijom. 9 Međutim ova vrsta reklame je veoma malo zastupljena na našem ekonomsko-propagandnom programu (svega 3,3%). Spot koji se najređe koristi u reklamnim emisijama je dokumentarna reklama (2,8%). Teškoća prilikom pravljenja ove vrste reklama je u tome što je teško održati je jednostavnu i celovitu i gotovo uvek ima mnogo više toga što bi se moglo reći. Vremensko ograničenje zahteva da se nađe osnovna misao koje se treba držati. Zbog teškoća u izradi ovakve vrste reklame (kratki dokumentarni film) ona nije više zastupljena u reklamnim emisijama na televiziji. Kađa se govori o vrsti reklame sa stanovišta efikasnosti i optimalnosti, inostrani propagandisti izdvajaju demonstraciju proizvoda u upotrebi. Smatraju da je ova vrsta reklame tako važan element da bi ga trebalo uvrstiti u svaku reklamnu poruku, to je najsigurniji način da se nešto proda. 10 Kao veoma dobra i korisna vrsta reklama navodi se i svedočanstvo, naročito ako proizvod preporučuje autoritet. 11 Treba napomenuti da se pod autoritetom ne podrazumevaju samo ličnosti iz javnog života (glumci, pevači...), već i poznati lekari, modni kreatori ili Ijudi drugih profila i struka koji mogu biti pozvani da preporučuju određeni proizvod. Ove dve vrste rcklama koje spadaju u najefikasnije, trebalo bi više koristiti u ekonomsko-propagandnom programu.

8 Agnevv Clark i O’Brien Neil, Isto, slr. 236. 9 Isto, str. 237. to Isto, str. 223. n Isto, str. 223.

124