RTV Teorija i praksa

Poljoprivrednicima se nude poljoprivredne mašine, alatke i agrarna hemija u reklamama koje su prisutne u 5,4% strogo selektivnih ekonomsko-propagandnih poruka. TV pretplatnicima, odnosno gledaocima televizijskog programa koji treba da postanu TV pretplatnici, nudi se kvalitetniji program ukoliko budu redovno izvršavali svoje obaveze prema televiziji. Prisutnost ovih reklama je 5,4% od strogo selektivnih spotova. Kao što smo mogli videti iz prikazanih rezultata, najveći broj reklama je neselektivan, odnosno nije namenjen specifičnim potrošačima. Iskustva inostranih propagandista jasno govore o tome da kvalitetna reklama, ukoliko se želi da bude efikasna (da se pomoću nje proda što veći broj proizvoda) treba da bude namenjena što užem i specifičnijem krugu potrošača. 12 S obzirom na to da je na TV Beograd najveći broj neselektivnih reklama, ovu praksu bi trebalo izmeniti, naročito kada se pitanje konkurencije na tržištu postavi kao osnovno. ZAKLJUČAK Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja „Analiza reklamnih poruka na Televiziji Beograd”, mogu se izvući sledeći zaključci: 1. Podaci istraživanja pokazuju da se u jednoj televizijskoj emisiji, od onih koje su istraživane, u proseku emituje 16 reklamnih poruka. Razmatrajući taj podatak sa stanovišta efekata, možemo se osloniti na jednu granu psihologije koja se bavi percepcijom, pažnjom i pamćenjem. U ovoj oblasti postoje mnoga istraživanja koja se bave mogućnošću zapamćivanja smislenog i besmislenog materijala sa različilim vremenskim distancama. Naravno, zbog specifičnosti ekonomsko-propagandnog programa ta istraživanja se ne mogu direktno preneti na ovaj teren, ali mogu

12 Barton Roger (Barton Rodžer), Uspešna ekonomskapropaganda, Privreda, Zagreb, 1964.

127