RTV Teorija i praksa

poslužiti kao osnova za proučavanje broja i dužine spotova sa stanovišta njihove efikasnosti. Razmatrajući tu činjenicu mora se, uz ostalo, uzeti u obzir podatak da su među 16 emitovanih spotova bila, u proseku, samo 2,9 spota originala. 2. Kada je reč o prosečnom trajanju reklamne poruke od 21,41 sekunde takođe je teško, kao i u prethodnom slučaju, izreći sud o tome da li je ta dužina najoptimalnija sa stanovišta efekata spota. Prilikom raspravljanja o odgovarajućoj dužini spota mora se imati u vidu da zapažanje i zapamčivanje podataka iz spota zavisi kako od njegove dužine, tako i od forme, sadržaja, načina izlaganja itd., a u ovom slučaju, kao i u prethodnom, od ponavljanja istog spota. Ovaj problem, kao i prethodni, zaslužuje posebno ispitivanje. 3. U vreme ispitivanja ekonomsko-propagandnog programa, na TV Beograd su reklamirane 22 grupe različitih proizvoda i usluga. Interesantno je da se najviše preporučuje kultura u širem smislu, na prvo mesto izbijaju časopisi, ispred robe široke potorošnje, a dosta često se reklamiraju kulturne manifestacije, koncerti i filmovi. 4. Najzastupljenije su reklame koje preporučuju proizvode i usluge domaćeg porekla, po prisutnosti slede spotovi licencnog, pa stranog porekla. lako se na tržištu može naći dosta proizvoda iz uvoza, reklame još uvek to ne prate, što je, verovatno, izraz stanja na domaćem tržištu, odnosno odsustva dugoročnih aranžmana, pa samim tim i odsustva potrebe za stalnom propagandom. 5. Kada posmatramo tehnike kojima se pravi ekonomsko-propagandni program, najviše je igranih spotova, zatim onih koji su rađeni tehnikom trika. Na trećem mestu su animirane reklame (crtani film), a poslednji po zasupljenosti su kombinovani spotovi. U reklamnim emisijama se najviše korisli ona tehnika koja se smatra veoma dobrom, međutim ne smemo zanemariti animiranu reklamu, koja se u iskustvu inostranih propagandista pokazala veoma korisnom, naročito za pojedine vrstc proizvoda (hrana, piće...).

128