RTV Teorija i praksa

baraža kojima su izložene. Na polju izučavanja popularne fikcije ili popularnih formi i formata novinarstva, kao i celokupnog stanja koje izaziva odomaćena i rasprostranjena popularna kultura, nije nigde tako direktno uočljiv rezultat. U svetu korist od ovih analiza izgleda da imaju najviše oni koji pokušavaju da proniknu u sfere potrošnji ideologija i efekte koje one imaju na pojedince. Za sledbenike druge postavke, koji su kod nas najmnogobrojniji, po kojima je teorija daleko od upotreba u životu, a istraživanja nemaju nikakve veze sa teorijom, pitanja razloga za postojanje ovakvog pojma i nisu važna. Ali u evropskim i svetskim krugovima, gde je svaki postupak često odlučujući i za čitav odsek nekog fakulteta, nije lako znati ni šta je danas bavljenje kritičkim teorijama, ni koje će od teorija studenti kasnije moći da oprobaju u praksi, kao metodološke obrasce ili modele sa ili bez dokazivanja naučnih hipoteza. Јег, evropske visokoškolske studije koje su na određene načine pod udarcima politike školstva, zato što se od njih zahteva da buđu korisne društvu, nisu koncipirane da samo reprodukuju postojcće stanjc. Teme o takozvanoj „kulturnoj deprivaciji” su obavezni đeo učenja o masovnomedijskoj kulturi. A koliko je ta tema mit ili realnost, za mene je oduvek zavisilo od toga koliko izvestan koncept može da motiviše. U teorijskom mišljenju ne može da bude manje ili više realnosti, kao ni u estetskom ili političkom, ali pojmovi mogu da budu eliptični i redundantni. U svakom pojmu postoje rizici. Ako je prethodni Holov model kođovanja i dekodovanja 3 uspostavljao i teoretičare medija kao „aktivne društvene agente” 4 bar dclimično onoliko koliko su to medijski upravljači (u našem slučaju „osnivači” i njihovi namesnici), kao i proizvođači (u našem slučaju i oni stalno zaposleni i stalni i

з S. Hall, „Encoding and decoding in TV discourse”, Centre for cultural studies, Universily of Birmingham 1973.

4 Colin Sparks, „Popular journalism: theories and practice”, Stockholm University, april 1990 (izvešt'aj u Dubrovniku).

125