RTV Teorija i praksa

stepena prihvatanja nove Uneskove komunikacijske strategije o slobodnom protoku inormacija. PODUČAVANJE ZADOVOLJSTVU KAO POLITIKA Ako je i kod nas televizija konformistička uživajuća neizbežnost, proizvod vrlo centralizovane produkcije i tehnike rasprostriranja, ko i kako može da se odupre tome? Frankfurtska filozofska škola je svakako imala i na to pitanje svoje odgovore koji su uticali na mnoge zapadne teoretičare popularne medijske kulture. Redovni posetilac dubrovačkih seminara, Hano Hart (Hanno Hardt) sa univerziteta u Ajovi podsetio je na stavove Lea Loventala (Lowenthal), manje poznatog kolege Adorna, Horkhajmera i Markuzea. Za Loventala, smatra Hart, bilo je podjednako važno u studiranju družtva iz perspektive medijskog novinarstva, da novinari kao intelektualci u kulturnoj sredini vide svoju političku i ekonomsku funkciju kao što je lako zamislivo da im je važno i da vide uslove svoje proizvodnje i pitanja o nezavisnosti u okviru organizovanog i institucionalizovanog truda izdavačkih kuća. Lovental je o tome pisao u Nemačkoj i SAD od 1920-tih do 1948. Laburistički predsednik Britanije Vilson je tvrdio mnogo kasnije da bi najviše želeo da ga pamte po uspesima institucije nazvane „Otvoreni univerzitet” (osnovane u Britaniji 1971. godine). Ova institucija je praktično učinila dostupnim svakome ko se interesovao za popularnu kulturu, kurs o njoj. Između 1982. i 1987, pohađalo ga je više od 6 000 polaznika. 18 Morala sam da uporedim originalne tekstove ovog kursa 19 sa tumačenjima koja su sada Sparks i Fiske doneli u Dubrovnik, da vidim koliko je čitav domen eventualno evoluirao. U svakom slučaju, pri ruci mi je bio, kao i autorima kursa, Vilijamsov rečnik Ključnih reči 20 , rečnik kulture i društva, koji je autor poslednji put revidirao i proširio 1983. godine. U Srbiji i dalje ne postoji rečnik iz koga može da se vidi

18 Sean Cubitt, Cancellingpopular culture, Screen, London 1987. 19 Open University popular culture stuđies, U 203 brochures. 20 Raymond Williams, Keywords, Fontana paperbacks, London 1983.

133