RTV Teorija i praksa

Schoning) jedan od najvećih znalaca principa umjetničke radiofonije, to naziva „pisanjem na magnetofonskoj traci”, koje postaje čitljivo tek kao „magnetofonska renotacija”. Rezultat ovakvog procesa radiofonskog oblikovanja su „kompozicije sačinjene od zvukova i šumova, od glasova i vanknjiževnih artikulacija” - jednom riječju - to je „magnetofonska književnost” našeg vremena. Ona naravno više nije ni književnost ni muzika već nešto treće: „Svjedočanstva nove auditivne umjetnosti koja se vratila samoj sebi”(Šening). - „Njen domen je”, kako kaže njemački radio-autor Paul Pertner (Paul Portner) (Alea, 1969) - „transpozicija iskustva stvarnosti u jednu fonetski i ritmički organizovanu formu.” - Ta forma, koju neki još uvijek nazivaju radio-dramom a neki radio-igrom, sve će se potpunije uklapati u definiciju argentinskog kompozitora i radijskog entuzijaste Mauricija Kagela, koja glasi: „Radio-igra nije ni literatura ni muzika već isključivo akustička vrsta neodređenog sadržaja.” - Zahvaljujući autorima (producentima) radiofonska umjetnost sve se više uklapa u multiperspektivne tenđence širenja i prevazilaženja okvira medija. Slobodne aktivnosti izrazito „otvorene dramaturgije” nove ili eksperimentalne radio-igre privukle su već veoma rano brojne kompozitore i podstakle ih na stvaranje audio-igara potpuno novog tona i izraza, što je bio когак dalje u evoluciji nove akustičke umjetnosti (audio-art). Jedan od njenih pionira bio je upravo pomenuti Mauricio Kagel sa svojim muzičko-didaktičnim radio-eksperimentom Radio-igra. Početno stanje (WDR3, 1969). Zajednička umjetnička djelatnost kompozitora i autora radiofonskih djela dovodi 1985. godine do interesantne manifestacije „Acustica international”, na kojoj je predstavljeno 15-godišnje djelovanje kompozitora iz različitih zemalja svijeta u radiofonskoj produkciji „dramskog studija” Zapadnonjemačkog radija („Horspielstudio” WDR3). Produkcija pomenutog studija dala je, zahvaljujući entuzijazmu i znanju njegovog dugogodišnjeg rukovodioca Klausa Šeninga,

160