RTV Teorija i praksa

školama i Muzičkoj akademiji u Kelnu. Tome je bio posvećen peti po redu - Forum - kako su nazivali stručne sastanke na prvoj Acustica International. Spoj produkcije i razmišljanja, kao i predstavljanje u emisijama i učestala javna izvođenja obeležja su petnaestogodišnjeg rada. (Odlomak iz jedne od Kagelovih radio-drama.) Radio-drame kompozitora nisu u centru radio-dramske produkcije. One predstavljaju samo mali deo veiikog razuđenog dramskog programa. Recepcija radio-drama kompozitora ponekad postavlja neočekivane zahteve slušaocu. Pa ipak, upravo su radio-drame kompozitora izgrađivale estetiku i praksu rađio-drame kao akustičke umetnosti. Mnoge od ovih produkcija preuzele su radio-stanice izvan WDR i Nemačke. Pojavljuju se na festivalima. Pišu se knjige i disertacije o tome. Po naruđžbi WDR neka dela ostvaruju se u elektronskim studijima Pariza, Stokholma, Meca, Kopenhagena, Rima, Njujorka. Stupanjem kompozitora na „scenu” radio-drame oživljene su neke latentne mogućnosti korišćene još dvadesetih godina. Još tada je, doduše više u oblasti muzike, korišćen kao oblik prezentacije koncert sa publikom, izvođenje van studija radio-stanice. Radio-drama kao „jedina izvorna umetnička forma radija” još u svojim ranim godinama okrenula se od pozornice ka unutrašnjoj pozornici - a to važi i za brojne radio-drame kompozitora - naišla je na razumevanje kod usamljenog, usredsređenog radio-slušaoca. Nevidljiv izvođač u tim slučajevima obraća se nevidljivom anonimnom slušaocu. Da se uzgred podsetimo, između ostalih pokušaja koje su krajem đvadesetih godina preduzimali Breht, Hindemit, Vejl i prvi direktor WDR Hart, Lindhergov let (Lindberghflug), na primer, kao radio-drama-koncert izvedena je na bini. Da se prisetirao pokušaja sineaste i autora radio-drama Valtera Rutmana koji je montažnim postupkom sačinio radio-dramu-film-govor. Ukupna radio-dramska produkcija nijc dovoljno iskoristila te mogućnosti i filmski Ijudi su preuzeli dalji razvoj radio-drame na

129