RTV Teorija i praksa

filmu, pravili su film u tonfilmu, i radio-dramu u filmtonu. Dugo vremena ostale su mogućnosti radio-drame filma i filma-radio-drame, u oba međija, neiskorišćene za ravnopravno i komplementarno povezivanje. Radiofonska dela emitovana poslednjih petnaest godina u seriji Kompozitori - autori radio-drama nezavisna su akustička dela koja slušaoci sa strašću i usredsređenom pažnjom prate slušajući ih i više puta. Sve češće nas pozivaju da učestvujemo sa ovim delima, može se reći, akustički teškim „muzičkim” radio-dramama, na pozorišnim festivalima, da odlazimo u koncertne i bioskopske sale i crkve. Do prve Acustica International WDR je sa starom Frankfurtskom operom u poslednje dve godine priredio preko dvađeset pet nastupa u Hindemitovoj sali operske kuće gde se jednom mesečno okupljala publika da usredsređeno čuje radio-dramu-„koncert” gde nije bilo nikakvih vizuelnih doživljaja. Pored ovih koncerata, emitovanih jednostavnom reprodukcijom preko zvučnika, razvili su se i drugi oblici javnog prezentiranja kao što su: Rađio-drama-Live-Performence, Zvučno-prostorni koncert, Film-TV-radio-drama, zvučna skulptura, radio-drama-balet. Najbolji primer za to j e Roaratorio Džona Kejdža koji lako prelazi medijske granice. Roaratorio je emisija radio-drame. Ali je i zvučno-prostorna radio-igra ргеко mnogo zvučnika, ili Live-Performence sa Džonom Kejdžom i irskim muzičarima uživo, a postoji i u varijanti polifone prostorno-zvučne kompozicije na magnetofonskoj traci. Najzad, Roaratorio postoji i kao radio-drama-balet koju je izvodila Merce Cunninham Dance Сотрапу na festivalima u Lilu, Frankfurtu i Avinjonu. Radio-drame u scensko-muzičkoj formi takođe javno predstavlja od pre nekoliko godina i „Noćna muzika na WDR”. Tako je radio-drama Mauricija Kagela pod nazivom Rrrrn... radio-drama o jednoj radio-fantaziji pratila sinhrono-asinhrono na pojedine glasove u radio-drami nema igra na bini glumca Gerta Haukea. Nemu igru glumca uz tonsku

130