RTV Teorija i praksa

čarolija. Stvaraoci imaju pravo na jednu i jedinstvenu estetiku. Mogu čitavog svog veka da pišu jedan jedini komad, režiraju jednu istu predstavu, čak i da igraju jednu istu ulogu. Kritičar, kao i svaki drugi gledalac, mora biti spreman da podlegne raznovrsnim čarolijama. Štaviše, za razliku od svakog drugog gledaoca, nema pravo na lične animozitete, na apriorna prihvatanja ili neprihvatanja najrazličnijih poetika koje mu se nude na analizu i procenu. Jer nekad je teatar ogledalo koje svetu pokazuje (ružno?) lice. Nekad (uzaludni?) pokušaj da ga duhovno i moralno preobrati. Nekad, javna tribina na kojoj se iskazuju (nove i progresivne?) ideje. Nekad (puka?) razbibriga. Svi ovi i mnogi drugi stvarni i postojeći teatri, sa svim varijantama i osobenostima koje nose pojedinačni talenti i temperamenti stvaralaca, zahtevaju kritičara koji će ih ceniti po majstorstvu koji je u umetnički posao uložen. Na žalost, retko je kad teatar čarolija. Demonstracija umetničkog majstorstva, talenta i zanata. Na kritičaru je zato ne samo da na sva zvona oglasi kada to jeste, ako ume da prepozna, nego i da bude rigorozan u proceni neuspelog ostvarenja. Ako želi da bude hroničar pozorišne prakse, a objektivno jedino to i može da bude, onda uz sve razumevanje za razloge zašto nam je najveći broj ostvarenja pozorišne produkcije ne samo nezadovoljavajućeg dometa, nego lišen i ambicije, musav i mucav, mora to jasno i glasno da iskaže. Naravno, takav iskaz može biti vrlo neprijatan za onog na koga se odnosi, nekad i za samog kritičara, ali samo tako moguće je uspostaviti neophodnu razliku između dometa i promašaja. Što je, verujem, najvažniji zadatak pozorišne kritike. Bar one dnevne, novinske ili radio-kritike, koju i sam ispisujem. Kad je o mojim ličnim iskustvima reč, pravo da procenjujem njihov rad češće su mi osporavali oni čija se estetika, moral i stručnost mogu relativno lako dovesti u pitanje, nego oni čiji je umetnički, Ijudski i stručni integritet, a pre svega talenat, nesumnjiv. Vremenom su, međutim, valjda su se navikli, svi digli

188