RTV Teorija i praksa

Najvažnije je gledati predstavu. Videti u njoj što jeste. Ne tražiti u njoj ili čak nalaziti ono što bi kritičar želeo da vidi. Ili ono što bi reditelj želeo da kaže, a ne uspeva. Kako i na koji način pišete svoju pozorišnu kritiku? Od radio-kritičara očekuje se da sud izrekne sutradan po održanoj premijeri. Najčešće je to moguče. I to je dovoljno vremena da se predstava prespava. Da se ono što nije bitno zaboravi. Zato i ne pravim nikakve zabeleške tokom gledanja. Konačno, ako se do sutra ili prekosutra zaboravi ono što (ni)je zapisano, nije bilo razloga ni zapisivati. Inače, čisto tehnički, pišem rukom i na tekstu vršim bezbrojne izmene. Sve dok mi se ne učini da sam našao, približno, prave reči i formulacije. Međutim, i prekucan tekst prepravljam. Sve do vremena kada moram u studio. Tek ono što pročitam, odnosno snimim, konačna je verzija. Bez obzira jesam li zadovoljan ili ne. Kao i za sve novinarske tekstove, vreme je važan, ako ne i presudan faktor. Kome upućujete svojepozorišno-kritičke recenzije? Kopije svojih tekstova šaljem pozorištima. Krilika je zapravo i upućena stvaraocima predstave. Ona je uvek ili slaganje sa onim šta su i kako su uradili ili polemika sa njihovim namerama, odnosno rezultatom. Tačnije, neuspeo pokušaj polemike. Bez obzira šta mislili o mom tekstu, ni stvaraoci ni bilo ko drugi ne upuštaju se, najčešće, u osporavanje ili dalje razvijanje neke (eventualne) zanimljive ili provokativne opaske. Kritika se prima kao presuda sa kojom se neki slažu, neki ne, ali niko ne pokušava da je na bilo koji način izmeni. Ona je, zapravo, nužno zlo. Kako je svojevremeno govorio Bojan Stupica: - „Važno je da se o pozorištu govori i piše. Makar i dobro!” - Što se slušalaca, odnosno čitalaca tiče, budućih gledalaca ili onih koji su zajedno sa kritičarom videli predstavu, verujem da im ona služi isključivo za artikulaciju sopstvenog stava. Kao što je za pozorišne stvaraoce dobra ona kritika koja hvali predstavu, posebno njihov doprinos, tako je i za pozorišnog gledaoca dobra ona

190