RTV Teorija i praksa

ekonomskopropagandnih. Isto tako, sve je bogatiji i svet tonova što dopire iz naših radio-prijemnika. Pored „zvaničnih” ili „paradržavnih” radio-stanica, kojima, kao što je poznato, pripada najveći deo kolača što se zove pretplata i koje su se transformisale najpre u društvena preduzeća (sa tendencijom da prerastu u javna preduzeća), veći broj stanica deluje samostalno izdržavajući se od vlastitih prihoda. Pojedine se nalaze u krilima moćnih novinsko-izdavačkih kuća, ili pak društvenih i privrednih organizacija. Bez obzira na status, zajednička im je bitka za slušaoce, sa kojima većina od njih nastoji da uspostavi interakciju omogućujući im neposredna telefonska uključivanja u program. Naporedo sa pojavom sve većeg broja radio-stanica prisutna su i mnogobrojna pitanja koja nisu lišena i izvesne skepse i koja se najčešće izražavaju sumnjama kako su tolika obraćanja putem radio-talasa suvišna, jer ne dopuštaju slušaocima da se opredele i odaberu ono što vole. Sto se broja radio-stanica tiče, u odnosu na situaciju u svetu, ne može se reći da je prevelik. Pofeđenja radi, podsetićemo na činjenicu da se u Parizu svakodnevno oglašava četrdesetak stanica! Ako imamo u vudi da je od dvadesetak stanica čujnih u Beogradu samo nešto više od polovine i locirano tu, onda njihov broj nikoga ne može zabrinjavati. Nevolja je u tome što njihovi programi nisu u dovoljnoj meri programski izrazitije profilisani: samo tri ili četiri stanice imaju jasnu i đosledno izgrađenu programsku fizionomiju, dok su programi ostalih vrlo slični - kao jaje jajetu! Taj problem, svakako, zaslužuje posebna razmatranja, naročito stoga što ima i dosta programskih preklapanja, tj. jednovremenog emitovanja istih ili sličnih programa. U sve oštrijoj borbi za slušaoce neminovno će doći do jasnije programske definisanosti stanica, što će dovesti i do veće specijalizovanosti ne samo pojedinih emisija, već i čitavih programa. Pojava i delovanje novih radio-stanica, naročito na FM području u duhu je vremena i potreba savremenog čoveka рге svega da bude brzo i tačno informisan. Zato

50