RTV Teorija i praksa

pravilniji prevod bi bio Spavači - Sleepers), a druga, američka, Na tajnom zadatku (Under Cover, delom snimljena kod nas). Krtice ili Spavači polaze od oveštale situacije tipa Telefona (1977, Dona Zigela) ili Ostermanovog vikenda (1983, Sema Pekinpoa) o uspavanim agentima übačenim u izabranu zemlju, koji treba da, po buđenju, izvrše neki važan zadatak. Za razliku od pravih, ovde' probuđeni spavači ne žele da budu patriote već da ostanu u blagodeti nađenog srećnog života u kapitalizmu. Dobro izabrani milje u kome se kreću likovi omogućava i tipično britanski kritički osvrt na ustrojstvo moderne Engleske - sindikalizovani radnik nižih slojeva (tipa Mučke) i uspešni biznismen finansijskih krugova (USitiju) koji u višefunkcionalnom sukobu (klasnom, ideološkom, emotivnom) uspevaju da sve razreše. Serija je jasno konstruisana u dve ravni - prva pomenuta intimno-komično-patetična i druga karikaturalna koja se bavi sukobom obaveštajnih službi. Na prvom nivou, dva junaka nalikuju na tandem iz crtaća - arhetipove sposobnog i nesposobnog heroja, Mikija Mausa i Paju Patka u akciji očuvanja humanog poretka. U drugoj ravni humor proističe iz rušenja tradicionalne slike svemoći organizacija, a ceo postupak je utemeljen na preuzimanju tradicionalnih literarnih motiva koji treba đa funkcionišu u okružeju TV aktuelnosti. Sukobi i inverzije, zamene identiteta (nedužni sveštenik postaje špijun) nalikuju filmovima tipa Naš čovek Flint - (1966, Danijela Мапа), Agenri volepucnjavu (1965, Kloda Šabrola), Gotcha (1985, Džefa Kaneva), Golipištolji (1988, Dejvida Zukera) razgaljujući duh i uspevajući da svemu daju nedužni ton. MIS je pogođena nestašicom novca zbog škrtosti konzervativne vlade, a hipertehnologizovana ClAjoš uvek funkcioniše na nivou industrijske džemsbondovske špijunaže. Naravno, glavni pomak je što ruske ispostave KGB prodaju snimke problematičnih golova lokalnoj televiziji, a MIS celu stvar interpretira kao preprodaju državnih tajni. Poseban oblik prerade kodova je lik majora Griškina

104