RTV Teorija i praksa

VERBALNE TEME PRIVLAČE MANJE PAŽNJE Šta se pokazalo? Čak 70 do 95 procenata verbalnih tema nije privuklo pažnju ni polovine ispitanika. Više od polovine ispitanika upamtilo je samo 34 (16 odsto) od ukupno 214 govornih tema. Vizuelne teme bile su mnogo upamtljivije. Više od polovine ispitanika upamtilo je 46 (34 odsto) od ukupno 135 vizuelnih tema. Ima dva razloga za tako velik procenat izgubljenih govornih informacija. Prvo, bilo je tako mnogo tih informacija da se one nisu mogle obraditi u raspoloživom vremenu i, drugo, nedovoljno je bilo interesovanje auditorija. Većina Ijudi lakše obrađuje vizuelne nego verbalne informacije. Maša vizuelnih detalja može da se zapazi samo jednim pogledom a, nasuprot tome, reči moraju da se obrađuju sekvencijalno i ćesto predstavljaju kompleksnu, apstraktnu informaciju. Pošto su pamćenje i učenje povezani, lakoća obrade postaje značajan faktor učenja. Istraživanje je pokazalo da se vizuelne teme lakše pamte i uče od verbalnih. Više od polovine ispitanika sećalo se triju tipova vizuelnih informacija: prvo, krupnih planova veoma poznatih ijudi kao što su predsednici i pape; drugo, krupnih planova nepoznatih Ijudi u egzotičnim okolnostima; treće, nešto manje su pamtljivi krupni planovi nepoznatih Ijudi koji su postali poznati zato što su se zalagali za određena gledišta. Bile su vrlo neprimećene stereotipne slike koje pružaju činjenice za pojašnjavanje verbalnih izjava (slike heraijskih pogona koji su označeni kao zagađivači, lokacioni snimci mesta gde se radnja dešava, scene iz svakodnevnog života - kupci benzina, naučnici sa epruvetama). Dakle, pamtljivosti informacija najviše doprinose scene sa neobičnim Ijudima. Gledalište najčešće propušta da obradi informaciju koja nije lična i neobična i koja nije povezana sa poznatim ličnostima.

113