RTV Teorija i praksa

POSLEDICE SHEMATSKE OBRADE VIZUELNIH INFORMACIJA Doris Graber se potrudila da odgovori na pitanje da li su niski nivoi učenja sa televizijskih vesti posledica shematske obrade vizuelnih i verbalnih informacija? Istraživanje o obradi informacija je pokazalo da Ijudi stvaraju shematske zdravorazumske modele o svom svetu koji im omogućavaju da se nose sa poplavom tekućih informacija. Ako se nova informacija pokaže sličnom stvorenom modelu, ne mora se procesovati iznova. Model se zadržava i nova informacija se, velikim delom, ignoriše. Shematski obrađena informacija služi kao podstrekač modela uskladištenih u memoriju. Zato se nova informacija ne prati pažljivo nego se i nesvesno „doteruje” činjenicama iz ranije usvojenog modela, „popravlja se”. Istraživanjem je to dokazano. Ipak, gledaoci manje shematski tretiraju vizuelne nego verbalne informacije. Manje od polovine ispitanika (44 odsto) stvaralo je vizuelne, a čak tri četvrtine (75 odsto) stvaralo je verbalne dodatke. Podaci su pokazali da su gledaoci pažljivije pratili tekst kada su bili dostupni i vizuelni podaci. Izlazi da shematska obrada inforraacija više pogađa verbalno nego vizuelno učenje. Trećina ispitanika (34 odsto) je ocenila da vizuelni elementi čine priloge realističnijim, da omogućavaju kompletnije i tačnije utiske o Ijudima i događajima. Na drugo mesto po doprinosima koje daju vizuelni elementi stavili su doprinos jasnoči storije, na tećem mestu je doprinos pojačavanju emocije, zatim dolazi doprinos informaciji tj. dopunjavanje verbalne informacije. Negativni sudovi o vizuelnim elementima bili su retki. Vrlo malo ispitanika je naglasilo da su ih vizuelni elementi dekoncentrisali, da nisu nimalo doprineli storiji. Istraživanje je potvrdilo ono do čega je došla literatura o komunikacijama - da slike čine informacije bržim, realističnijim i tačnijim nego kada se informacije prenose čisto verbalno. Vizuelni elementi upostavljaju

114