RTV Teorija i praksa

emisija Televizije Beograd Vam se u poslednje vreme naročito dopala. Tako formulisanim pitanjem smo u istu ravan stavljali različite žanrove, vrste i prezentacione karakteristike očekujući da će u situaciji sučeljavanja i „prisilnog izbora” („prisilnog” u smislu izdvajanja samo jedne emisije) doći do izražaja preovlađujuće preferencije i rasprostranjeni kriteriji vrednovanja. Pri tome smo bili svesni da će u prvi plan (na globalnom nivou) izbiti povoljno primljene i visoko vrednovane emisije kod tzv. modalnog auditorija, dok će sadržaji koji su ocenjeni kao posebno dopadljivi ođ užih skupina gledalaca imati svoju šansu samo kod iskazivanja po podskupovima. Napominjemo da ćemo u ovom tekstu koristiti neka saznanja o primenjenim merilima, kriterijima i elementima iz kojih gledaoci izvode svoje vrednosne sudove do kojih smo došli i u nekim drugim istraživanjima. 1 Praćenje odgovora tokom nekoliko godina omogućava ne samo diskusiju o najdopadljivijim sadržajima, već i uvid u promenu odnosa gledališta premaprogramu, ali indirektno govori i o tome kako drastične promene društvenog konteksta (i programske orijentacije kao dela tog konteksta) menjaju i kriterije izbora koji su godinama bivali dominantni. Prvo ćemo prokomentarisati kretanje broja gledalaca koji su tokom godina bili spremni da izdvoje neku emisiju koja im se posebno dopala.

Tabela 1. OBIM IZDVAJANJA NAJDOPADUIVIJIH EMISIJA

l CANIĆ, Slobodan, „Merila gledalaca u ocenjivanju televizijskih emisija”, ~RTV-teorija i praksa", br. 37, 1984. CANIC, Slobodan i MAVRIĆ, Gordana, „Neke karakteristike ocenjivanja televizijskog programa i emisija”, Centar RTB za istraživanje programa i audilorijuma, Izveštaji i studije br. 5, 1986.

94

'87. '88. '89. '90. '91. 1. Izđvojili emisiju koja im se najviie dopada 79.4 81.6 61.7 54.9 49.2 2. Nijcdnu ne izdvajaju iae 17.2 23.1 26.6 30.0 3. Ne znaju, ali gledaju TV • • 13.6 17.3 17.3 4. Nisu slcoro gledali TV 1.8 1.1 1.6 1.2 3.5 100 100 100 100 100