RTV Teorija i praksa

Iz tabele 1 lako se uočava da se učešće auditorija koji bira najdopadljiviji sadržaj iz godine u godinu smanjuje, iako se količina emitovanog programa povećava, a broj gledalaca u tzv. udarnom vremenu raste. Iz toga sledi konstatacija da proširenje programske ponude (i rast gledanosti) direktno ne povećava šanse publici da u lom „izobilju” pronađe sadržaje koje vrednuje izuzetno visoko i to na osnovu dotadašnjeg medijskog iskustva i prethodno formiranih preferencija. Može se reći da je prelomna godina 1989 - do tada je oko 80% auditorija izjavljivalo da je na programu TVB ~u poslednje vreme” bilo emisija koje su više nego ostale odgovarale njihovim očekivanjima i ukusu. Međutim 1989. godine taj iznos naglo pada na tek nešto iznad 60%, da bi se tendencija pada, iako znatno sporijeg, nastavila sve do oktobra 1991, kada posebno dopadljivu emisiju izdvaja jedva polovina gledališta (49.2%). Na izvestan način time je izražen i određen kritički odnos prema programu iako to nije eksplicitno rečeno. Ukrštanje odgovora sa ličnim obeležjima ispitanika (školska sprema, zanimanje, godine starosti i po!) za 1987. i 1991. godinu dalo je zanimljive rezultate. Pokazalo se da nijedno od ličnih obeležja u 1987. nije bilo naročito diferencijalno, tj. sve kategorije pojedinih obeležja u sličnom (visokom) procentu navodile su posebno dopadljive emisije (u ovom delu teksta ne govorimo o tome šta su posebno dopadljivi sadržaji za pojedine podskupove auditorija). Rezultate 1991. karakteriše prilično ujednačen pad izbora kod većine socio-demografskih grupa. Pokazalo se da stepen obrazovanja (iako broj izbora postepeno raste direktno proporcionalno sa školskom spremom) i pol nisu dimenzije koje „đetektuju” vidne razlike. Međutim, zanimljivo je da se kod obeležja godine starosti ispoljilo različito reagovanje i to samo na relaciji najmlađi deo auditorija - svi ostali. Gledaoci mlađi od 20 godina daleko češće su nego ostali izjavljivali da na programu TV Beograd ima emisija koje bi izdvojili po njihovoj dopadljivosti. Tačno 2/3 ove uzrasne kategorije (66.1%) navelo je (na nivou programskog žanra ili pojedinačne emisije) dopadljiv

95