RTV Teorija i praksa

postavi elementarne beočuge, trasira put, ukaže na pravac, izloži osnovne relacije, da time u stvari podstakne na dopunu i dalji samostalni rad. Ta aktivistička, ili bolje aktivizirajuća usmerenost dopune na celinu glavna je pokretačka poluga na putu moderno shvaćene edukacije. Na petojpedagoškoj Tk'koloniji, u Vrnjačkoj Banji 1970, govorili ste o problemima režije edukativne televizije. Navešćemo sažetak toga Saopštenja, prema fonogramskom zapisu : U problemima realizacije edukativnih emisija na televiziji stavio bib akcent na sam pristup, što znači pristup prema mediju, pristup prema životu. A. ISTRAŽIVANJE. Prvi momenat bio bi markiran u onoj Makluanovoj izreci, tezi ili stavu, kada kaže „mene više interesuje, mene рге svega interesuje sam rad sonde, to znači palacanje i udaranje sonde, njen rad, njeno istraživanje, njeno prodiranje u nešto... Sonda će na dubini najbolje da oseti stvar...” Ako sledim dalje misao Makluana da njega to interesuje pre svega, ne rezultat nego istraživanje te sonde i gde on ako ima pravo, a sigurno ima pravo, u šta ja ne sumnjam, jer je pametniji od mene i zato ga ja i sledim, on kaže da je to istraživanje ono što danas odvaja naučni metod 20. veka od naučnog metoda 19. veka kada je naučni metod bila klasifikacija. Znači, između istraživanja i klasifikacije postoji savremeno razlikovanje i mi tačno možemo da ga prihvatimo kao naučni metod. Sta nam donosi dalje to istraživanje, traganje, konfrontiranje, ta sondaźa... Ona nas tačno dcfiniše u jednoj konstelaciji koju opet Makluan naziva racjonalizmem kibernctičkog lipa, koji poništava racionalizam mehaničkog tipa. Tu postoji razlikovanje B. IGRA. Ako smo reki i da je istraživanje kao naućni metod 20. veka odgovarajuči ili ađekvatan ili jedan elektronski adekvat, sad bih dośao do drugog momenta - to je momenat igrę koji ne treba zapostaviti, odnosno

226