RTV Teorija i praksa

moramo citirati da je tu red o profitima od prodaje dnevnih novina i časopisa, prodaje ili korišćenja audiovizuelnih proizvoda, pretplate na dnevne listove, časopise ili RTV stanice, reklama, licenci i drugih odgovarajućih doprinosa. U jednom članu se čak precizira da se ovi propisi primenjuju počev od 365. dana od izdavanja ovlašćenja a najdalje do 730. dana od početka važenja Dekreta. Zakonodavac je, medutim, imao na umu da na ovaj način ne sme da koči razvoj i uspešnost poslovanja pa je predvideo da sve ovo važi u slučaju kršenja propisa ~iz drugih razloga” (podsetimo se ugovornih i sličnih aranžmana) a ne prosto zbog povećanja tiraža ili rasta prometa i profita u odredenom sektom. U takvim slučajevima Garant mu daje rok za pridržavanje Dekreta a onda može da usledi i povlačenje ovlašćenja. OGRANIČENJA ZA REKLaME Uobičajeno je mižljenje da se javne i privatne radio-difuzne organizacije u Evropi u pogledu reklama i komercijalnih programa razlikuju ili po njihovčj količini u programu iii po pravu tih organizacija da ih uopšte emituju. Nepoznavanje problematike u našoj javnosti poprimilo je stereotip da su reklame dozvuljene samo privatnim i komercijalnim ali ne i javnim i državnim stanicama Sto je u osnovi netačno i svedeno rezonovanje koję ćemo ispraviti samo sa nekoliko podataka, ne dovodeći u pitanje dalju raspravu o najpogodnijim reśenjima u pojedinim zemljama. U Austriji ORF (Osterreichischer Rundfunk) ostvaruje 46% prihoda od pretplate, 42% od EPP a 12% od javnih prihoda. U Beigiji dve (BRTN - Belgische Radio en Televisie Nederlandstalige uitzendingen i RTBF Radio-Television Beige de la Communaule Franęaise), od tri javne radio-televizijske organizacije ostvaruju 3% prihoda od EPP, 89% od javnih i 8% od ostalih prihoda. BRTN od juna 1990. godine može, uz izvesna ogranićenja, da emituje reklame iako se bar sa 49.5% pretplata javlja kao glavni izvor prihoda. RTBF se sa

35