RTV Teorija i praksa

u karapanji uveravale su publiku da bi mediji bili mnogo skuplji da nije oglašavanja, da bi cene ulaznica za sportske i druge priredbe takođe bile više, da bi i med za potrošače bio gorči da se ne oglašava... PAY RADIO Pod ovim pojmom, slično kao i kod „рау TV”, podrazumeva se radio program distribuiran samo pretplatnicima. Početkom 1995. godine milioni domaćinstava u zapadnoj Evropi trebalo je da dobiju prilaz paketima muzičkih multikanala, koji emituju zvuk stereo CD kvaliteta preko sistema Asfra satelita. Operateri „рауaudio” sistema se nadaju da će, uz to, ovaj zvuk putem kabela stići do velikog broja domaćinstava u određenom regionu. Prošlo je tek šest godina od kada je Evropsko društvo za satelite (SES - Societe Ешорееппе des Satellites ) sa sedištem u Luksemburgu, lansiralo prvi Astra satelit koji će postati vodeći na evropskom satelitskom TV tržištu. Sada privatni satelitski operater postaje vodeći na novom tržištu “pay-radija” u Evropi. Pod imenom Astra Digital Radio (ADR), SES se poduhvatio lansiranja novog digitalnog audio-servisa (prvi kvartal 1995), koristeći nemački javni radio za testiranje, koje je pokazalo uspešnost sistema. Astra 1D bi trebalo da omogući distribuciju više od 700 radio i „рау-audio” servisa. Kanali ADR obezbediće simultanu transmisiju ~pay-radija” skoro do svakog domaćinstva u Evropi opremljenog malom satelitskom antenom i prijemnikom pristupačne cene. Uzgred da dodamo da u Evropi postoji 16.5 miliona domaćinstava sa Astra antenama... S druge strane, i SES-ov glavni konkurent Eutelsat sprema se da lansira sopstveni digitalni radio servis. Nova generacija satelita (npr. Hot Bird 1 lansiran decembra 1994) dobro je opremljena za konkurisanje Astri, pa će se omogućiti radiodistributerima nezavisnost od TV distributera, i pristup jeftinijoj panevropskoj distribuciji audio-signala. Nemački Telekom, međutim, odlučio je da ne ponudi satelitski „рау-audio service”, mada emituje program na 16 digitalnih radio kanala. „Рау-audio” trebalo bi da se realizuje putem nemačke kablovske mreže (sa približno 15 miliona domaćinstava). Do sada je „рау-audio” bila opcija samo za TV kablovske mreže, a sada, kako se vidi, on prelazi i na satelit. U tom sistemu jedino veće tržište je bila Britanija (a u njoj najviše veliki gradovi kao što je npr. Birmingen).

12