RTV Teorija i praksa

Očigledne promene muzićkog ukusa stanovnika sela nastale su kao posledica suštinskih dubokih promena njihove svesti. Naše selo, gde je narodna muzička umetnost nikla i razvila se kao jedino muzičko iskustvo, vekovima predstavljajući jedinu tonsku umetnost i zabavu, naročito se u toku poia veka depatrijarhalizuje, napuštajući i patrijarhalnu narodnu poetsku i muzičku estetiku. Od nekadašnje tipično ruralne sredine, naše selo se übrzano raenja ka mešovitoj radnoj i habitacionoj sredini, pa njegovirn (naročito mladim) žiteljima sve manje godi prava narodna muzika, koja je gradskom življu već početkom prošlog veka polako prestajala da biva ono što je nekada bila. Usmerenost tog prirodnog procesa je na taj način poznata, što inicira i prognozu da će istinske narodne muzike u sledećem veku biti samo onoliko, koliko je svesnim i promišljenim akcijama buderao očuvali. Sta očuvanju narodne muzike u tom vremenu stoji na putu? Na prvom mestu je narazumevanje i nedovoljno jasno razlikovanje narodne muzike kao zbira jednostavnih patrijarhalnih tonsko-umetničkih produkata, koje je u dvojnoj, funkcionalno nerazlučenoj ulozi stvorio sam narod, i autorske muzike za narodnu zabavu, čiji proces uobličavanja se završava njihovim publikovanjem. Zato u oblast logičke tolerancije ne može spadati shvatanje da je potrebno samo vreme ~da se popularišu“, pa će one kompozicije u narodnom duhu koje tekstom i melodijom liče na narodne pesme „vremenom postati narodne. „ Da li je naša folk-muzika ~deo svetske muzike?“ Deo svetske muzike su sve muzičke tvorevine nastale na svim geografskim širinama i dužinama, bez obzira na žanr ili subžanr, pa čak i kvalitet. Ukupna svetska muzika je veoma snažno uticala i utiče na sve bitne i druge promene i naše popularne muzike, koja se u okviru realnih mogućnosti razvija ambiciozno i u skladu sa proklamovanim i pozitivno podrazumevajućim funkcionalnim i drugim vrednostima. U tom neumitnom odnosu problem može biti i jeste u nesrazmeri kreativnih i drugih međusobno utičućih snaga, dakle, u udelu svakog od činilaca u zajedničkom muzičkom razvoju. Jedna od posledica mogućeg slabljenja zajedničkog razvoja može se manifestovati i kao globalno slabljenje određene vrste razvoja, što znači da razvojno zajedništvo upravo obavezuje na to da nemuzičkim zloupotrebama populame muzike treba stati na put svim raspoloživim sredstvima, Ovakvo uklanjanje razvojnih prepreka neuporedivo je važnije od mnogih drugih, takođe važnih elemenata za obezbeđivanje uslova daljeg napretka domaće popularne muzike. Ko i kako zloupotrebljava potrebe za narodnom muzičkom umetnošću i zabavom?

154