RTV Teorija i praksa
loše izražavao: ~Vi se obraćate svim Francuzima, dakle jednoj osobi“. Slušalac ne treba ni da se precenjuje ni potcenjuje. Potcenjivati ga znači ako se govori o Bosni, Ruandi, besposlici da treba govoriti suviše cmo i teško, tako da neće moći da podnese. To bi bilo glupo. Isto tako bilo bi glupo da odlučimo da radimo zabavni dnevnik. Nasuprot tome, treba upotrebljavati rečenicu od devet reči, češće prezent indikativa nego konjunktiv i treba govoriti jasno i jasnostavno. Isto se tako treba potruditi i ne pričati od „Kulina bana“, kao što se dešava na univerzitetima kada se počinje s predavanjem. Duboko verujem da novinar treba da bude prisan, autentičan, što je manje moguće uobražen i ne treba da se igra generacijama. Publika se ne da prevariti. To pokazuju rezultati istraživanja. Radio i televizija su Skole slobode. Kada imate šta da kažete, slobodno prenesite poruku. U svim informativnim vrstama (pored televizijskih dnevnika ili informativnih emisija na kanalima) novinari imaju značajnu ulogu i organizuju sve one elemente o kojima smo govorili. Neki smatraju da u medijima postoji prekomerna personalizacija novinara? Kristin OKREN; Televizija je neospomo medij koji personalizuje. Otkad televizija postoji, niste nikada tokom pola sata gledali na ekranu kameru u gro planu. Televizija je živi medij, kao uostalom i radio, i nije slučajno što u pisanoj štampi Ijudi potpisuju svoje tekstove iako čitaoci te potpise ne traže, Personalizacija je svojstvena televiziji, ona je čak politika kanala. Uostalom, ponašanja su različita. Iv ANJES: TF-1 luksuz kao što je Express bio luksuz. Luksuz je Ouest France. Tome treba dodati luksuze koji prate funkciju nekih medija i koji treba da se pridruže dodatnim zahtevima publike. Prvenstveno njih treba pitati, jer u stvari oni imaju privilegovani status. Taj status im omogućava da govore glasnije i jače. Lično više volim ovakvu vrstu razgovora od prekomeme personalizacije. Postoji osećanje odgovomosti bez koga bi nastupila neodgovornost. Kod mehaničkih medija stvamo me zabrinjava jednostavno emitovanje depeša što nas uvodi u eru neodgovomosti. Potpisana informacija je informacija za koju neko odgovara. Strašno se plašim anonimnih medija. Ivan LEVAI: Ne mislim da postoji prekomema personalizacija. Uvek je bilo ~pera“ u pisanoj štampi, a na audiovizuelna sredstva prenesena je neka vrsta izuzetne populamosti koja je, dakle, već postojala. Ja čak smatram da pisanoj štampi sada nedostaju veliki novinari.
47