RTV Teorija i praksa
Iv Anjes, šta mislite o pomešanim ulogama, na primer, novinara i vodilelja? Iv ANJES: Pitanje je ozbiljno. Veliki je problem razdvojiti informaciju od komunikacije. Dakle, problem novinara voditelja je u tome što on pita, ali on isto tako informiše gledalište. U toj oblasti, televizija i radio su pomešali uloge. Što se budućnosti tiče, izgleda mi da ima mnogo puteva. Prvo, odvojiti informaciju od komunikacije. Boriti se protiv fenomena manipulacije, instrumentalizacije. Drugi pravac je posredništvo, odnosno da bi novinari ponovo stekli poverenje treba u većoj meri da budu društveni posrednici. Novinari nisu u dovdljnoj meri ovakvi posrednici - oni bi, na primer, trebalo mladima da pruže mogućnost izražavanja. Smatram da novinari treba da se bave istraživanjima i anketama. Vlada je spremna da lansira kanal obrazovanja i zapošljavanja. Sta vi o tome mislite? Da li verujete da televizija opšteg usmerenja - takva kakva je - ima obrazovne funkcije i, rekao bih, obrazovne mogućnosti ili bi specifična televizija imala ovakvu funkciju? Kristin OKREN: Smatram da televizija opšteg usmerenja ima obrazovnu funkciju. Ima razloga da se televizija kritikuje, da joj se mnogo toga zameri, ali prvo treba priznati da se nivo informisanja neobično povisio. I kada to kažemo - izvesno je da je, u razvijenom društvu, obrazovni kanal koji bi se obraćao specifičnoj publici neophodnost. To se vidi u Velikoj Britaniji gde obrazovnu televiziju imaju godinama. Treba isto tako istaći da je televizija zauzela ogromno mesto i da više ne možemo da govorimo o televiziji već o više televizija, i da u društvu izobilja, kakvo je naše, treba publiku podeliti, tretirati je mnogo ozbiljnije, odgovomije i sa više poštovanja u funkciji sve specifičnijih ukusa. Upravo tako nešto dešava se u SAD gde imate mozaik ponuda, jer je to u stvari tržište. Mi imamo mnogo autoritativniju, mnogo više državnu koncepciju televizije - pa će se i obrazovna televizija pojaviti u takvom okviru. Televizija izobilja treba da postoji ako Ijudi znaju da izaberu i ako im se pruži izbor. Ivan LEVAI: Mislim da mediji sami po sebi imaju pedagošku, didaktičku ulogu. Razlika je u tome što se škola obraća duhu u razvoju, mediji odraslima, ali su sredstva da se do njih dopre ista. Ja sam posrednik. Slušaoce treba da naučim da shvate vlast a takođe da shvate da vladaju. Što se tiče obrazovnog programa, reći ću Vam
48