RTV Teorija i praksa

društvenog života nisu sputavali pojedinačnu duhovnu snagu. koja je prekoračivala svoje vreme i okolnosti. Karakteristične su u tom smislu aktuelne ocene o procvatu ili dinamizmu nekih aspekata našeg kultumog života i manifestacija. Aii kulturu ne čini samo duhovno stvaralaštvo, niti nagomilavanje umetničkih inicijativa. Kultura podleže uticajima društvenih, ekonomskih i poiitičkih depresija. Kada se tačka gledišta pomeri preraa obuhvatnijoj deskripciji i analizi savremenog života u ravni masovnog ponašanja i dominacije medijskog okiuženja, prema statističkim procedurama, posledice se ispoljavaju i u kvantitativnoj dimenziji. Stoga se i u istraživanju o kultumoj situaciji u Srbiji za deskriptivni okvir i problemski vidokrug kultumog paralelizma društvenoj, ekonomskoj i političkoj krizi operacionalno partikularizuju' a. Kultuma sadržina u svakodnevnom ponašanju i korišćenju vremena, prema modelu budžeta vremena i vrednosnoj perspektivi slobodnog vremena; b. Preferencijalno korišćenje i posećivanje institucija kulture; c. Upotreba medija kao posebna društveno-komunikacijska i kao altemativna kvazikompenzaciona funkcija u masovnom zadovoljavanju kultumih potreba; d. Identifikacija kultumih vrednosti u relaciji tradicionalnih tvorevina i umetničkog stvaralaštva i e. Mnjenje o kulturi i intervenciji države u pitanjima kulture. 2. STATUS MEDIJA I KULTURNIH AKTIVNOSTI U SVAKODNEVNOM KORIŠĆENJU VREMENA 2.1. Svakidašnji život i model budžeta vremena Korišćenje vremena je okvir i merilo organizacije ijudske svakidašnjice, kako u dinamičkom, tako i strukturnom vidu.

* Centar RTS za istraživanje javnog mnenja, programa i auditorijuma izveo je tokom 1995. godine za Kdinistarsh'o kulture Republike Srbije istraživanje o kulturi i kultumoj politici u Srbiji. Ovaj složeni projekat realizovan je korišćenjem statističke evidencije i istraživačke dokumentacije iz domaćih i stranih izvora, ali pre svega sekundarne analize podataka iz obimnih istraživanja koje je Centar sproveo 1994. i 1995. godine. U okviru istraživaekog sistema „SondažaBarometar” oktobra 1995. godine sprovedena je i ankela o pitanjima kulture na reprezentativnom uzorku stanovništva starog 10 i više godina. Ekipa u sastavu Slobodan Canić, rukovodilac projekta, dr Miloš Nemanjić, dr Sofija Košničar, Suzana Jovanović i Verica Kozomara, konsultant, objavila je najvažnije rezultate i deo prikupljene građe u publikaciji „Kultura u medijskom okruženju”, Izveštaji i studije, broj 3, RTS, Centar za istraživanja, Beograd, 1996. S obzirom na metodološki status građe i veoma ograničeni tiraž izveštaja, autori u ovom tekstu stavljaju na uvid neke izvorne i prethodno neobjavljene istraživačke nalaze u posebnom interpretativnom kontekstu.

54