RTV Teorija i praksa

Raspored i veličina vremena za određene aktivnosti i oblike ponašanja ukazuju na civilizacijski nivo i kvalitet Ijudskog života. Vreme svakodnevno utrošeno na zadovoljavanje kultumih potreba i kultume aktivnosti, ima posebno značenje za opis i tumačenje društveno-kultume situacije. Koliko vremena izvan životnih obaveza preostaje i koristi se za zadovoljavanje kulturnih potreba postaje društveno-civilizacijsko, i ekonomsko i političko, pitanje. U organizaciji društvenog života vreme zadovoljavanja kulturnih potreba najpre se određuje kao slobodno vreme, kao slobodan izbor različitih, među njima i kultumih, aktivnosti, od difuznih oblika ponašanja do korišćenja usluga u ustanovama kulture. Slobodno vreme je vrednosna kategorija, čije se značenje uspostavlja u suprotnosti radu i obavezama egzistencije, kao kritika društva i svakidašnjeg života sa stanovišta potencijalnosti i potpunosti Ijudskog samoispunjenja. U empirijskom smislu slobodno vreme se iz kategorijalnog ~ostatka“ preobraća u konkretne aktivnosti i oblike ponašanja u kojima se realizuje. Ako se stvamo ne realizuje u određenim aktivnostima, slobodno vreme gubi kultumo značenje. U prikazu svakodnevnih aktivnosti i načina korišćenja vremena radnog i neradnog dana, ključne dimenzije ponašanja obuhvataju sledeće analitičke ravni: a) učešće u aktivnostima i načinu provođenja vremena tokom dana od 24 časa; b) budžet vremena u danu od 24 časa i c) dinamiku svakodnevnih aktivnosti prema vremenskim intervalima'.

' Model budžeta vremena za ispitivanje svakodnevnog života u Srbiji primenjen u Centru RTS za istraživanja određen je uzorkom celokupnog stanovništva i prikupljanjem obaveštenja u neposrednom razgovoru na osnovu upitnika. Otuda ključne viđove modela čini standardno razvijena nomenklatura aktivnosti, 15minutna intervalizacija za identifikaciju trajanja aktivnosti i jednodnevni period od 24 časa u sedmičnom ciklusu za registrovanje ponašanja. Bitno obeležje modela je nivo primarnih, glavnih aktivnosti, u okviru kategorija koje sjedinjuju istovrsna ponašanja. Jedino se, s obzirom na prirodu kontakta i učestalost korišćenja, slušanje radija i gledanje televizije identiflkuju i kao primarne i kao sekundame, usputne aktivnosti. Osnovni vremenski okvir za organizaciju i analizu podataka predstavlja dan od 24 časa, izdeljen na 15-minutne intervale, kojima se meri trajanje aktivnosti, a u ravni proseka za radni dan (od ponedeljka do petka) i dan odmora (subota i nedelja).

55