RTV Teorija i praksa

2.2. UČEŠĆE U SVAKODNEVNIM AKTIVNOSTIMA I NAČINU PROVOĐENJA VREMENA Uobličavajući deskriptivni kontekst celovite strukture Ijudskog ponašanja, obim učešća u aktivnostima pokazuje koliko se stanovništvo uključuje u pojedine delatnosti i određene načine korišćenja vremena. Ako izostavimo zadovoljavanje fizioloških potreba (spavanje, ishrana), u stanovništvu Srbije starom 10 i više godina najviše su zastupljeni poslovi za kuću i domaćinstvo i gledanje televizije (Tab. 1).

Tabela I. Obim učešća stanovništva Srbije u aktivnostima i načinu korišćenja vremena (u %)

("Sondaža-Barometar '94") Visoko učešće u poslovima za kuću i domaćinstvo ukazuje, premda u ovim poslovima znatno više učestvuju žene, na slabije korišćenje različitih usluga kojima se podmiruju stambene i porodične potrebe. Za recepciju kulturnih sadržaja i korišćenje ustanova kulture relevantne su najpre slobodne aktivnosti, ali i oblici porodičnog i kolektivnog života, kao dve i prožimajuće i paralelne ravni korišćenja slobodnog vremena. Sa obimom učešća oko 50 odsto radnim danom i bliže 60 procenata tokom dana odmora, no uvek i manjim nego što obuhvataju kolektivni i porodični život, zadovoljavanje kulturnih potreba kod mnogih stanovnika nema obeležja stalnosti i svakidašnjeg ponašanja. U slobodne aktivnosti se, po odredbi, osim eksplicitne, institucionalne ili individualne kulture, übrajaju kako zabava i razonoda, tako i niz graničnih oblika ponašanja koji imaju uža ili šira značenja kultume ili društvene participacije. Prerna podacima o budžetu vremena 1992. godine, učešće u kulturnim aktivnostima radnim danom kretalo se oko 20%, a neradnim danom je iznosilo 22%, dok su ostale slobodne

56

Aktivnosti Radni dan Neradni dan Kretanje, promena mesta aktivnosti 60 40 Rad, posao 40 16 Poslovi u kući za domaćinstvo 67 75 Lične, porodične i društvene obaveze izvan kuće 31 15 Kolektivni i porodični život 53 60 Korišćenje slobodnog vremena (slobodne aktivnosti, razonoda) 50 56 Slušanje radija (primama aktivnost) 11 9 Gledanje televizije (primama aktivnost) 66 72 Slušanje radija (ukupno) 46 37 Gledanje televizije (ukupno) 76 79