RTV Teorija i praksa

komercijalizovanih sadržaja, često sa elementima kiča i šunda, vulgarizacije i neukusa, obrazuje i značajan auditorijum za emisije stvamih kultumih vrednosti, od muzike i drame do kritičkih prikaza i hronika. Protivrečnost takve amortizacione funkcionalnosti je u tome što obezbeđuje i novu, možda iznenadnu, perspektivu, koju mediji, po svemu sudeći, nisu iskoristili. Gušeni na jednoj strani politizacijom, kojoj se mogu naći i izgovori, ali bez opravdanja, a na drugoj vođeni sigumim putem komercijalizacije, često s takvom inspirativnom razdraganošću kao da je to neko naročito otkriće, mnogi programi su posustali pred zahtevima kritičke i celovite kultume svesti i programiranja". 5. 2. Korišćenje vremena i kulturne aktivnosti Struktura korišćenog vremena za aktivnosti i zadovoljavanje kultumih kreće se u okvirinia karakterističnim za razvijenija dmštva. Međutim, stvamo korišćenje slobodnog vremena manifestuje se u većoj orijentaciji ka domaćinstvu, porodičnom okrilju i kolektivnom životu, u kojima se više izražavaju tradicionalni obrasci ponašanja i kulture. Manje je izraženo usmeravanje na društvenu organizaciju kulture i kultume institucije, a upućenost izvan okrilja doraaćinstva i primamog kolektiviteta odvija se pre u traženju zabave i razonode 12 . 5.3. Kriza i mnjenje o kulturnim problemima Deskriptivni nivo u prikazu naše kulturne situacije ne razlučuje pouzdano delovanje tranzicione krize od ranije pokrenutih tendencija. Smanjivanje poseta bioskopu ima i civilizacijsku dimenziju, koju je kriza dramatično pojačala. Prikaz se, takođe, zadržava u globalnoj ravni i zasniva na statističkoj interpretaciji, koja zanemamje pojave slabije kvantitativne zastupljenosti. Opštu ocenu o pozorišnom životu ne menja ponašanje privrženika u urbanoj beogradskoj sredini. Ali statistički podaci se ne mogu sučeljavati s kvalitetom stvaralačkih impulsa, јег kvantitativni pokazatelji ne ograničavaju valjanost vrednosnog prosuđivanja.

11 U programskim inovacijama zapaža se mnoštvo emisija neodređenih vrsta, polužanrovskih svojstava, koje su prepune zanimljivosti i šaima (zahvaljujući i voditeljima), ali kojima nedostaje vizura i sadržina eksplicitne kulture. 12 Ne treba zanemariti mogućnost, zbog aktuelnih okolnosti, postojanja i prividne otvorenosti usled nezaposlenosti, privrednog zastoja i usporavanja očekivanog rasta, koje je naraetnula tranziciona kriza.

78