RTV Teorija i praksa

sredinama, demografskim grupama, do još veće specijalizacije radio za određene profesije i slično. 0 PROGRAMSKIM SADRŽAJIMA U strukturi novopokrenutih programa dominira muzika (odnos muzika i govora kreće se u relaciji 8:2, pa i više u korist muzike), 1 to najrazličitijih žanrova. Evidentne su razlike u zastupljenosti programskih sadržaja, formi i radio izraza. Na prvom mestu je muzika, zatim lokalne sei’visne inforraacije, zabavno-rekreativni sadržaji i kontakt. Prema istraživanjima auditorijuma, populamost lokalnog radija zasniva se na dva faktora: 50 odsto daje prednost muzici, a 20 odsto servisnim informacijama. Tako emisije tipa muzičke želje i pozdravi - imaju podršku 70 odsto auditorijuma jer su deo mikroradijske komunikacije, tzv. intimne (personalizovana) komunikacije, ali se shvataju i kao instrument zadovoljavanja određenog tipa psiholoških potreba - lična promocija i socijalno pozicioniranje. (Poslovična je priča o građaninu koji je najednoj lokalnoj radio-stanici naručio (i platio) emitovanje 300 muzičkih pozdrava sebi u čast.) Svi ovi programi u pojedinim segmentima imaju i funkcije uslužnog radija. Njegova svrha jeste difuzija korisnih informacija (rad, odmor, putovanja, kultume aktivnosti i drugo). U defmisanju uslužnog radija polazi se od toga da on uspostavlja vezu sa društvom i pomaže Ijudima da učestvuju u složenira pitanjima i problemima svakodnevnog života. Posebno se naglašava dvosmernost u komunikaciji kako u sadržaju tako i u kvalitetu programa koji ne bi smeo da bude trivijalan. U programskoj praksi su evidentne dileme: da li jednosmerni odgovori preko radija pojedincu, ili odgovori na opšte probleme do pitanja poštovanja čovekove svesti i stručnosti, odnosno društvenih obaveza ostalih javnih službi, a ne samo radija. Otuda u programima variraju i sadržaji od psihološke, parapsihološke, socijalne i opštedruštvene pomoći, do tema sa periferije interesovanja većine društvenih grupa uz ~stručnu“ pomoć proroka i bajalica. Pojedini programi ostvaruju i programske sadržaje (segmente) koji zahvataju probleme usamljenih, nezaposlenih, pravne, socijalne, psihološke i druge savete, do opštih problema otuđenja, slobodnog vremena i manipulativne prisile privatnog života. Međutim, osnovni je problem što se u tako deflnisanoj uslužnoj fimkciji ne angažuju stručnjaci raznih profila, već se pojedinci i grupe prepuštaju ~umešnosti“ i ~pričljivosti“ voditelja.

91