Rustem i Suhrab

ТХХМЛ ДР. ФЕХИМ БАЈРАКТАРЕВИЋ

рану Дахаку и његову пактирању с ђаволом имамо пратип Фауста, а данак који му је народ давао људско месо) подсећа нас на мито Минотауру. Кад Фирдуси приказује како је Феридун овога истога Дахака приковао жива у једној пећини, одмах нам пада на ум окивање Прометеја. Сам Феридун са својим синовима опомиње својом несрећом на краља "Лира и његове кћери. Ваздушни лет краља КејКауса и његов пад нехотице нам дозива у памет „Дедала и Икара. Други велики јунак Шахпаме, Исфевдијар, по својој неповредивости је сличан Ахилу и Сигфриду. Сијавуш и Судаба могу се назвати персиска Федра и Хиполит (иако обоје остају живи у овом сукобу). У епизоди о Рустему и Су-храбу, како смо већ рекли, опеван је исти предмет као у Песми о Хилдебранду и у Телегонији; поред "тога, овај мотив се налази у Осиановој песми о Картону, у Волтеровој Анријади и т. д. Код нас нема случаја у народним песмама да отац убија „сина у незнању, иако Ђурађ Сенковић замало не уби сина Иву, кад се преобукао у рухо аге год Рибника. Али сукоб брата с братом (Предраг и Ненад) и ујака са сестрићем (Марко Краљевић и Змај-Огњени Вук) који се не препознају свршава се и у нас трагично: у првом случају, смрћу обојице, а у другом погибијом сестрића. Ова друга "версија подсећа и у неким појединостима на бој Рустема са Сухрабом: како сестрић свлада ујака и опрашта му живот, а овај га зато мучке и кукавички убија, тако је син, у Шјахнами, пустио побе"ђенога оца, да овај њега одмах затим смртно рани. Мотив да човек убија у незнању кога од свога рода или уопште неко драго лице налази се и у Тасову Ослобођеном Јерусалиму, кад Танкредова драга, Клоринда, умире од његове руке. — С друге стране рођење Сибињанина Јанка од Високог Стефана Ла"заревића и Будимке опомиње на рођење Сухраба од Рустема и Техмине, на што је још подавно упо"зорио В. Волнер. Исти је научник указао и на то "колико има сличности у избору коња од стране Ру-