Rustem i Suhrab

ЕХХУШ ДР. ФЕХИМ БАЈРАКТАРЕВИЋ

ћена, дотерана и заокругљена. Касније, у партијама које иза овога следују, нарочито у опису сасанид"ске периоде, песник је више на историском тлу а даље од старе народне традиције. Он, наравно, и сад базира на народном схватању, али је оно овде доста верно огледало историских догађаја, поред свих легендарних и фантастичних примеса. Зато је разумљиво да је Фирдуси овде каткад мање успео у уметничком погледу; у осталом, давно је речено: „Каткад и добри Хомер дрема“. Ипак, песник Шах"наме никад не спада посве на ниво римованих хрониста као што су Еније (код Римљана), Вас (код "Француза), Лејемон (код Енглеза), наш Јоксим Новић и толики други. Шта више, и у овим партијама, Фирдуси се често пење на своју стару висину, чим се пружи прилика. За правилну оцену Фирдусија довољно је овде подсетити, поред онога што је управо речено за Хомера. да се (строго узевши) ни Дантеово Чистилиште и Рајне могу мерити са Паклом, ни Шекспирове историске драме са Мак· бетом, Хамлетшом и другим његовим најбољим ко"мадима, ни први део Гетеова Фаусша са другим и т. д. Ако ово утиче на наш суд при оцени поменутих песника и у колико ово умањује вредност њихових дела, онда би се исто мерило могло пренети и на Фирдусија. Међутим, како знамо, за све торње примере има дубоких психолошко-естетских и других разлога, па и за наш случај, како смо већ горе навели. Свакако, нема сумње да је песник Шахнаме извршио највећи задатак који је себи икада један епски песник поставио (Махабхараша је наиме од више разних песника из разних периода); онда, Фирдуси је своје дело, у основи, извео савршено песнички и пластички и у лепом, звучном језику оживео њиме неколике хиљаде година опште "људске и народне прошлости и историје —, и зато "му се мора дати место међу највећим светским песницима. Његов спев, истина, нема (нити је могао имати) савршену композицију и дивну пластику Хо"мерових епова, али их он надмашује психолошком