Sion

329

кидна борба с предрасудама; па с тога смо ми и дужни да се боримо нротив њнх, гдегод их сусретнемо. Мислите ли ви одиста, да старост иди давнашњост заблуде даје јој ираво да се она призна за истинуР Што је заблуда старија, то је већа потреба, да се она што пре изобличи, почем је она успеда да учини више штете, него заблуда скорашња. Заблуда пак ова, о којој је реч, прастара је заблуда, која се подкрала у ум и срце пајбољих људи средњевековне епохе. Сви онп, на основу старих писада, говорише, да је Петар био у Риму. То ја врло добро знам. Но тиме се живљење Петрово у Риму ни најмање не доказује, с тога, и опет велим, што давнашњост заблуде није кадра да је претвори у истину. Или, можда ви мислите, да давнашност посгоји ради неправде — ради лажи? Пред Богом нема давнашњости. Она може да постојп само пред човечанским, а никако пред божанским судом. Дакле ако је ова заблуда — давнашња заблуда, онда је она свакојако и сада заблуда, с том само разликом, што се за неколнко векова није могла познати. Ја бих морао да спорим овде о достојанству сведочанства св. отаца, па и ако жалим моје слушаоце, опет морам да кажем још неколпко речи о Папију. Евсевије сматра Папија за распространиоца басана. Па зар ви хоћете да верујете баснама, што их је причао Папије? По речима мојега противника, Папије је мислио, да ће награда хришћанима бити у ненрекидном карнавалу. 1 ) Но мене, драга господо, јако узнемирује врховни служитељ христов и олтара, који својој пастви у вечну награду обећава непрекндан карнавал. Ви како хоћете, али ја немогу да имам никаке вере у овоме Папију, који обећава награде такога духовног својства, да оне напомињу обећања Мухамедова, који је своим последоваоцима обећавао такође нешто на подобије карнавала с хуријама. Напослетку и где су ти списи Папијеви ? Њих нема. Ми налазимо само неколико одломака пз његових списа у списима Евсевија. Но да ли је Паи-ије бар казао, да је Петар био у Риму? И тога нема. Наш противник нпје могао показати ни једно место, у коме би Папије говорио, да је Петар био у Риму. Наводе такође и Дионисија, но он је већ жалио се у своје време против поправљача његових спнса. А осим тога, где је и он говорно, да је Петар био у Риму? Кад нам прочптају то место, ми ћемо онда моћи да споримо о њему; но опо је све досад сакривено Ј ) Маскарад-бал, необичпо чувствено весеље.