Školski glasnik

Стр. 292.

ШК0Ј1СКИ ГЈ1АСНИК

Бр. 17.

У

ј.

(Од Др. Павла Штецнера.) Превео Аћтез. II. ОДЕ-ЉПК. (Наставак.) в.) Виртембершка, И реална гимназија има овде своје нарочито уређење као и гимназија. Реалне гимназије „нису ништа друго већ гимназије са задатком, да на хуманистичној основица ирибаве ученицима јаче образовање у модерним језицима, природним наукама и цртању и да их на тај начин припреме за неке Факудтете универзитета (за философски Факултет у историји, модерним језицима и њиховој литератури, за државонравни и природњачки Факултет)," Виртембершке 3 реалне гимназије јесу са 10 разреда као и гимназије, а онда имају још 4 реална лицеја са 8 разреда који поред реалистичког одељења имају и хуманиетички са грчким језиком. Наставни план има овај облик:

ПРЕДМЕТИ

1

11

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

Веронаука

3

3

2

2

2

1

1

1

1

1

Немачки

8

3

3

2

2

2

2

2

2

3

Латински

10

10

16

10

10

7

7

5

5

Француски

5

4

4

4

3

3

3

Инглески

3

3

3

2

Историја

)■

4

3

3

п

')

ч

=>

2

ГеограФија

Математика

6

4

4

4

4

8

8

12

9

Јестаственица

2

2

1

1

2

2

-

Физика

2

3

4

Хемија

2

1

2

Писање

3

2

1

1

1

Цртање

2

3

4

4

5

2

4

Свеганедељно ♦

22

25

25

30

31

33

33

33

34

35

ПРЕД МЕТИ:

VI

V

IV

!!1В

ША

IIВ

IIА

Веронаука

3

3

3

2

2

2

2

2

2

Немачки

4

4

3

3

3

3

3

3

3

Љтински

8

8

6

6

6

5

5

5

5

Француеки

4

6

4

4

4

4

4

4

Инглеоки

3

3

3

3

3

3

Иеторија

1

1

2

2

2

2

2

2

2

Географија

2

2

2

2

2

2

2

Математика

5

4

5

6

4

5

5

7

7

Јестаственица

2

2

2

2

2

2

физика

2

2

2

3

3

Хемија

2

2

2

Писање

2

1

Цртање

2

2

2

2

2

2

2

2

2

Свега недељно:

29

31

31

32

32

32

32

33

33

Ни у једном наставном плану није оволики број часова и ако је, у сравнењу са другим реалним гимназијама, дато мање часова веронауци и немачком језику, новијим језицима и историји. с.) Саксонска. И овде су се, као и у Пруској, реалне гимназије пређе звале реалне школе I. реда а од 1884. године имају садашње име и садашњи наставни плаа са 9 разреда, док је пре било 8 разреда. Саксонска има 10 реалних гимназија с овим наставним планом:

Овај наставни план показује велики број недељних часова као и у Виртембершкој и да је Француском језику дато доста часова почевши наставу већ. у квинти, чиме је учињена знатна разлика већ у основи у обе врсте гимназија, док се иначе воказивала тежња да се бар у 3 најнижа разреда постигне што већа приближност у обе врсте гимназије. И у латинском језику показује се разлика у броју часова одмах у почетку, те је тиме веома отежан прелаз из једне врсте гимназије у другу. Ово се објашњава тиме, што Саксонска нема виших реалака па се тежило за тим, да се реалне гимназије, по могућности, изједначе с реажним школама без латинскога језика. Абитуријенти реалних гимназија могу добити сведоџбу зрелости са гимназије еакнадним испитом из старих језика и старе историје с претпоставком да су из немачког, Француског и математике добили најмање довољиу оцену. С. Виша реалка. Више реалке, које су нарочито одомаћене у Пруској, постале су око половине 19. столећа из занатлиских школа, које посташе од чести стручне школе са шесторазредном основом и двогодишњим стручним курзом а од чести деветоразредне више опште школе које од 1883. године добише име више реалке. И као такове оее постоје поред гимназија и реалних гимназија и добише делимично оне повластице које и ове школе имају; неко време пак изгледало је, као да оне за то постоје, да са свим потиену реалне гимназије, с којима највише имају многе предмете заједнички, само што више реалке немају латинскога језика.