Školski glasnik

Стр. 294.

ШК0Ј1СКИ ГЈ1АСНИК

1јр. 17.

ПРЕДМЕТИ:

Веронаука Немачки Француски Цнглески Историја ГеограФија Математика Јестаственица Физика Хемија Писање Дртање

Свега недељно :

Реални разреди

VI V IV

'25

2

2

2

5

5

5

5

5

5 5

3

4

4

5

6

5

2

2

2

2

2

2

2

2

26

28

30

30

30

Разреди вишереалке

II I

30

30

30

Овоме се додаје још и вежбање које је обавезно за све разреде, са по 2 часа, а оеда као Факултативви предмети за оба највиша разреда још по 2 часа за хемију и толико за цртање за три највиша разреда. (Наставиће се.)

Школа ц наетава. Ломброзо о кажњавању деце. У свом занимљивом делу „Узроци злочина", бави се славни италијански научењак Цезар Ломброзо, питањем васпитања и долази до закључка, да врло строге казне детета немају трајног дејства за будућност, врло строго васпитање, које занемарује моћног васпитног чиниоца, симпатију, само изазива дете, да се осведочи о неправичности. Гарофуло је за васпитање које се изводи са пуном љубављу: Деца веома осетљива, увек при строгости господнна или госпођице траже у његову погледу да прочитају мирноћу или поругу. Нема за дете теже казне, него што је пребацивање ожалошћене матере, ако је дете лагало или је неисправно поступило са својим друговима. Тако дете једнако размишља о томе, а с тога се рађа органички отпор, који утиче да се делпкт пе догоди поново." С тога Ломброзо тражи, да се кажњавања тако измену, да-буду делотворнија, како би дуже утицала на дете. Оштети ли дете н. пр. неку ствар, треба купити нову за његове новце, те ће тако осетити, да се мора одрећи нечега што му је мило. Тиме ћемо га осведочити о последицама његове погрешке. Ако је непослушпо укажимо му мање спмпатије, али недајмо да нами овлада срџба, јер то у детету изазива опасну реакцију. Потреба

Је да се дете оез насиља осведочи о казии као последици његовог преступа. Дете треба тога да се боји и кад над њим престане надзор родитеља и учитеља. Ако тога нема, често се догађа да баш деца строгих родитеља кад одрасту и слободно могу собом управљати више погрешака па и злочина почине, него деца мање строгих родитеља. Манхајски систем. *)У Манхајмује нормалнашкола 8 разредна. Децаје похађају од 6—14 год. Од ове деце одвојени су репетенти у 7 • разреда, који се зову поновни разреди. Број деце у појединим поновним разредима је максимум 35. Три највиша пон. разреда зову се закључни разредп, јер из ових ученици ступају у живот а имају и ако редуциран наставни план бар знање ученика стечено у тој пон. школи — које и поред непотпуног школовања чини једну целину. За децу слабоспособну је засебна школа за испомагање са 4 разреда и са још минималнијом наст. основом. За идиоте имају засебан завод; за оне пак који намеравају похађати средње школе постоје засебни разреди који одговарају 3—4 разр. осн. школа. У шеми приказан овај систем овако изгледа: Реална гимн. I.

I. Нормал. II. Понов* 1Т. Испом. разреди. ни разр. школа. Овај је систем био пре кратког времена велика сензација на пољу педагошком, но критика је доказала да је непрактичан. Није, дакле, издржао критику. Неподесан је и. пр. зато, јер не чнни оштру разлику из*) По предавању Матије Елтепга управитеља држ испомажуће школе у Будимоешти.