Školski list

125

коИ школсков соби користила. За овако наочигледно ученб ван школе и у полк), има учителБ план брижлвиво саставити, и проходан-ћ по томе удесити, па на изв ^стном м!сту (н. пр. на брежулвку каквом), ученике около себе у коло искупити и ту им показивати што е за показиван&, поучити их, упућивати их, да сами предмете посматраш и испититати их. Како се сад и у нашим краевима жел^знице подижу; то би по учен4 землБописа од велике користи било, кад би учителБ старие свое ученике, у споразумленго са родителвима нбиховим по гд4кои пут у л4то изводио у околне вароши, кое на жел^зници неодстое дал4 од едног или два сата, и у коима се има што знатно видити и научити; ер искуство покузуе, да су она д&ца, коа познавши наИпре добро свое м4сто походише са разумним старишм лгодма околне вароши и предћле, землбописну науку много бол^ и асние схватити кадра, него остала, коа у м4сту свом еднако седећи Географиго само из кнбиге уче. На оваН наочигледни иачин под управом и руководством валнног учитела добиће д4ге не само точно познаванћ свога м^ста и околине, него ће присвоити себи основне поИмове из землБОписне науке, н. пр, на оближн^м потоку добиће понм о р!>ци, о извору, ушћу, острову, водопаду; на каквоМ бари или езеру добиће поам о мору, о заливима морским, о пристаништу о превлаци ( земл^узини) о мореузини; на сенки од какве мотке, високог дрвета, или куле може научити познати привидни течаб сунца у различито доба године. Али землн е наша велика, огромна, па ние могуће све наочигледно показати што се о нбо З у народноИ школи учити има. С' тога се валн постарати да у старшм разредима народне школе наиме у садашн4м трећем и четвртом, или ако се шестразредна система уведе у свима висшим разредима почевши од трећега, буду добри землБОвиди, слике од пред^ла, градова и народних задушбина, и земалвска кругла. За сада 6 необходно нуждно, да се у свакои иашоИ школи налази землбовид Бачке, Баната и Срема; мапа крал^вине Угарске с Хрватском Славониом, Далмациом и военом границом; землвовид Европе специллна мапа Палестине; оба планиглоба, и земалБска кругла. Притом желити би било, да се за варошке школе набаве слике од наших Фрушкогорских манастира, слике знатншх градова, као Будима и Пеште, Острогона, Пожуна, Темишвар, Новога Сада, Панчева, Београда и т. д. а од л4пе би ко-