Školski list

— 161 —

с играљем, забавама, шетњама, мајском свечаношћу и драмским преставама. Све то мили се деци више још иего одраслима, јер су то битпи услови њихова живота и развитка. Ако је сад учествовање у играма и забавама одвисно од поласка школе, јамачно ће се тиме доциљити полазак школе. На децу, чији је живот много зачињен весељем и шалом, јако то утиче, ако се за казну искључи, да не присуствује забави или игри. Да буде други пуг учестник весеља, неће ниједап ђак изостати од школе. Тако ће дакле школи својом педагошком наставом, васпитним заптом, кућним редом и породичним животим неоспорно мамити к себи децу. Али да и народ освоји за себе, који ће је знати ценити и иодномагати, мора му школа пружити згоду, да може загледаги у њезин живот и рад. То свакако треба да буде и ради тога још, што су породица и школа два васпиталишта која морају да у сугласју раде. Хармонија та постиже се, кад се деци дају домаће задаће, да родитељи узмогну видети, шта се п како се ради у школи; кад се родитељима од времена до времена казује, како им се деца уче, како се владају и како школу полазе; кад се родигељи упознаду са школским иравилима, по којима се морају деца да владају у школи и изван ње; кад им се обзнанл, зашто је дете кажњено у школи ; кад и они учествују у дечијим школским забавима и т. д. Све ово зависи поглавито од учитеља, и прави ће учитељ својски настојати, да прибави себи довољно срестава, која су му нужпа па да наставу учини „будиљом духова", да заптом васпитава, да му је школа свакад пријатно чиста а живот школски нраво породичан. Свестан учитељ у школи треба да ради са свом преданошћу, и одушевлењем ; он треба да је сав школин, јер је он душа школина, он је главна њена животворна снага Учитељев је живот пун јада и чемера, али је и нун сласти и заслуга, које надмашују све невоље Прави учитељ живи само за свој свети позив, јер га усрећава његова служба; он савестцо врши све своје наставничке и васпитничке дужности; своје ђаке воли очински а љуби их истински, и то му даје многу врло сретну олакшицу за његов рад. Овакоме учитељу радо ће притицати деца. Ко не верује нека дође па види. Али учитељев рад није органичен само на школу ; он није