Školski list

— 167 —

Држава је кадра: да пајбоље потпомаже јавно васпит.чње школама. Она треба да потиомаже подвзаље школа са вшпе учитеља, јер што је више таковијех школа, више ће дјеце ићи у школу и боље ће бити јавно васпитање. Она може најлакше учинити, да су школе ваљане, да су снабдјевене са свима и свачем, како рад школин не ће запињати. Држава може најбоље постигнути добар полазак школе. Но да парод драговољније шаље своју децу у школу, треба пронаћи моралније средство, но што је глоба и затварање. Држави се пружа много згоднијех нрилика, које може да употријеби на корист школе. Много помаже, ако државни чииовник више пута походи школу и упита, како дједа долазе у гаколу. Русија н. пр. смањује број службенијех година оиима војпидима, који су редовно свршили осповну школу. Држава треба да у споразуму са народностима и конФесијама обезбиједи народнога учитеља материјално и да чува углед учитељев, јер се тиме подиже прави дух учитељски, јер се тиме учитељи непрестано одушевљавају за свој тешки позив, јер се тиме из учитељства изгони свакакав духовни нролетаријат, апримамљују људи, који су достојни, да буду учитељи народа и државе. Држава треба да се у споразуму са народностима п конФесијама стара, да се учитељи ваљано приправе за свој позив. Истина, да учитељска школа не може дати махом вјештаке, али може и треба да будућем учитељу даде темељпо опште образовање; може и треба да му даде свестрано стручно образовање; може и треба да у будућем учитељу оваплоти кардипалпа начела педагогије; може и треба да будуће учитеље тако развија, да буду људи духовити, разборити, озбиљна, љубазни, карактерни, душевни, побожии, одушевљени за свој свети иозив; може и треба да будућега учитеља тачно упозна са његовима правима и дужностима, са положајем и задаћом народпе школе; једном ријечи може и треба да му даде очи, да види што ће и како ће да ради. Држава треба да у споразуму са народностима и конФесијама склапа наставни плаи за народне школе, да се стара, да тај нлан не буде опширан, јер је дјетињи дух нејачак, па не може да носи велика терета, а ноглавито: да је план тај у складу са духом народнога живота и потребама човјека у опште. јер је то најприродиији основ школскога васпитања.