Školski list

— 67 —

Дечији мдадачки дух не сме се многим настављањем оптерећивати. Једно од главних начела дидактике, учи нас: да се настава има удешавати према природи дечијој. Природи дечијој урођена је нека нагонска сила за кретање, а та је: дечија живахност. Истој за доста не учинити, значило би птици крила одрезати. Много седење у школи противи се природи дечијој и служи на уштрб развитку дечијег организма. Деца, када школу полазе, налазе се у добу бујног свог развијања, а развијање се унапређује само кретањем и радом. Дете је као млада воћка, коју није доста само засадити, брижљиво је од гусеница требити и чувати ју од злих непогода, него је треба и залевати, снаге јој дати, па ће и плода бити. Дете треба васпитавати и телесно и душевно. Ако је дете слабог телесног организма, слабог је и памћења —■ и дух му је слаб. „Здрав дух у здраву телу". — Мепз 8апа Јп согроге 8апо (Јувенал). Да не би деци много настављање оптерећавало и умарало младачки им дух, а много седење, да не би доносило развитку организма им уназађење, потребни су школски одмори, при којима има учитељ велике задаће да врши, које има савесним срцем да испуњава. У школске одморе убрајамо: 1. Одморе између часова, 2. седмичне одморе, недеље, свеце или празнике, 8. ускршњи и божићни одмор и 4. велики двомесечни одмор. Ови школски одмори не могу се као одмори ограничавати на учитеља. Учитељу нису одмори, него сваки од ових одмора иште од учитеља велику задаћу, много нажње и важне послове да обавља према повереној му деци, што се забаталити не сме. Укратко да изложимо, какову задаћу има вршити српски народни учитељ при сваком од ових одмора?! 1. Одмори између часова. Ови одмори трају 10—15 минута. Употребљавају се пре подне у 10 а после подне у 8 часа. Исти су потребни не само због здравствених потреба деце, него и учитеља; они служе, да се дечији ум одмори а тело освежи и окрепи, удишући чистога и свежега ваздуха. Због толике своје важности ноизоставно морају се употребљавати. У овима одморима спада учитељу у задатак, да настоји, да сва деца напоље изађу, да се прозори отворе, да се у школској соби истрошени и неваљали ваздух са чистим и свежим замени.