Školski list

- 131 —

слободнога поља; него ће овде бити реч о оном наставном циљу, који ће министар за своје школе уопће прописати. А 17. § предлога још нам и искључује ту наду да ће министар при овом послу своме имати обзира на школе са немаџарским наставним језиком, да ће дакле за ове један посебан наставни план прописати, као што је то и 1879. годиве учинио, и да ће у овом засебне минималне наставне смерове истаћи. Морамо дакле рачунати на то да ће они наставни циљеви, које ће министар прописати за школе са маџарским наставним језиком и који немају обзира на засебне потешкоће у настави веронауке, и за нас бити обвезни. Добро! Наставни циљеви наставног плана министровог биће обавезни за матерњи језик и за све остале предмете. Али може ли се вероисповест задовољити у погледу својих школа оним наставним циљем, који ће министар прописати за невероисповедне школе из науке вере и морала, или оним временом, које он остави за постизавање циља који се слободно може поставити? Да ли се може замислити да ће наша црква која, као што пре развисмо, има засебних тешкоћа и то такових које се имају јако у рачун узети, са временом зато одређеним на крај изаћи? Пошто ће дакле црква, ради постигнућа својих циљева, принуђена бити да употреби сву ону снагу и време, које јој преко постигнућа минималним названих наставних циљева осталих предмета евентуално преостало буде: то је необорива чињеница да се од вероисповести као издржаваоца школе у погледу осталих предмета сасвим одузима оно природно право да у погледу тих такође слободно може установити и наставни циљ онако како то захтевају њене претензије и потребе. Па сада тек долазе још §-и 15. и 16. предлога. који „настављају" § 4. XVIII. зак. чланка од 1879. (онај који ће иначе у смислу §-а 92. предлога бити ван крепости стављен) и којима се хоће нашој угроженој автономији још један тежак ударац да зада, и то још и у већој мери тиме што, иштући немогуће, хоће наше школе, учитеље, па шта више и школску децу, да предаду на милост и немилост нижих надзорних и извршних власти државних. Већ сама' по себи та околност, што би и за наше вероисповедне школе за један предмет министар прогшсивао наставни план, ударила би рак-рану на нашим школама, од које, што ми зајамачно унапред држимо, никад не би к себи дошле. Та предлог већ у напред хоће да одреди да тај наставни илан буде заједнички и обвезан за све школе без обзира на карактер њихов, Ле ли могуће такав наставни план прописати, па ако ће и у сврху учења језика, који се неће сударити са учењем и интересом једне или друге вероисповести ? Химна Келчејијева, да се послужимо само једним примером, ући ће можда у тај наставни план — а она садржи такво учење које се у српској православној вероисповедној школи не може учити. С друге стране, може ли се замислити да може једна вероисповест — ма само и један предмет — учити по наставном плану, који наставни план нема обзира н. пр. на