Školski list

учења вероисповести или ваљда у опће ни на религиозност, који ће према религији или према учењима вероисповести равнодушност ширити? На шта све треба да мислимо, ако узмемо у обзир оне многе могуће случајеве, оне безбројне еударе, који би при „подизању на важност", примени таква једнога наставног плана, као што се предвидети даје, могли наступити? Већ и само ово наређење законскога предлога, као што се даје предвидети, довело би у немогућп положај и нас, и наше учитеље. Па ипак, наређење, које се односи на установљење наставнога циља, још и ово далеко превазилази — и ако узмемо . у обзир да оно за постизавање циља потребнп број часова такође обвезно захтеви од наших школа, то се упитни 15. § издиже као врхунац предлога, па изгледа, да не смера ни мање ни више, него то да ми сами напустимо наше школе, као такве установе које нас неизмерних жртава стају, а које би другом чему ваљда и служиле, али нашим интересима апсолуте не. Високи Доме! Наше школе већ од четврт столећа приносе посебну једну жртву на олтар заједничке домовине, што на један ванредно тежак предмет више поучавају нашу децу, него школе Маџарства. И ми смо ове наше дужности из поштовања према санкционисаном закону, али и из сопственог интереса нашег, верно и предано вршили. Ну досад је још дата била ипак бар могућност да ми н поред вршења ове посебне дужности тако уредимо наша школе, да оне и нашим потребама одговарају. У рукума нам је било наиме оно право да за све обавезне предмете како наставни циљ, тако уопће и наставни план сами установљавамо, да у свему наше интересе и потребе у првом реду у обзир узмемо. Да ни то нисмо заборавили да у нашим школама пружпмо начин, да се и маџарски језик научи, служи као довољно сведочанство отпис министарства просвете од 30. окт. 1896. г. бр. 56965, који од речи до речи гласи: „С умирењем сам сазнао из оног дела наставне основе, издате из седнице срп. прав. нар. Школског савета од 25. априла (7. маја) 1895. год. под бр. 80. 94, који се на наставу маџарског језика односи и који ми је . . . приказан, да се је срп. прав. нар. Школски савет сходно постарао за уређење наставе маџарског језика." А да министар то није без узрока рекао, споменућемо само то једно да је наш наставни план још виши наставни циљ ставио, него наставни план министров. Откуда дакле жалбе ? Повреда је у томе што смо тај наставни план ми сами прописали, што је то изречно максималан наставни план, што смо при реализовању његову могли имати обзира на прилике; што смо гапотпуно извести дали при најбољим приликама — а у најтежим приликама задовољисмо се добровољним настојањем, неким извесним минимумом.