Školski list

— 142 —

да разуму и језик на коме се води настава, односно полаже један део испита, о томе нигде спомена нема). Но у рукама председниковим и у најбољем случају остаје Дамоклов мач, да једноставно ускрати потпис и кандидата упути — на нове муке, пред дрјгом испитном комисијом. Но ни ово још није доста. Предлог при свем том изашиље на основни испит државног шк. надзорника и поверава судбу кандидата њему на милост и немилост. Па најпосле и међу саме прелазне одредбе поткрада се једно ново одређење (§ 83.) да се свршени учитељски кандидати ни у привременом својству не могу пристављати, ако немају дипломе, којом могу доказати, да су способни за предавање маџарског језика. А ово је већ до сада била пракса која се на слову закона оснивала. Па ипак још увек има расположења, која у себи повреде садржавају! §. 81. предлога фино утискује да ће се поверенство за др жавни стручни испит само при таким заводима постављати „који су устројени према прописима овога закона". Шта ово значи, то може знати свако, ко има иоле искуства, ко зна да се свакоме заводу могу наћи замерке и ко види, како су еластична овопредметна одређења у предлогу. И према томе може министар ускратити именовање поверенства за који завод год хоће, само ако му дође воља, да овај испразни, затвори. И зато није ни требало расположење 85. §-а. Али је ипак зато ту, да се може законитим назвати и такав поступак — за који је већ тако исто било примера у овој држави. У тако жалосном времену живимо, да један законски предлог већ и то хоће да предпостави о нами, да би ми у својим заводима трпели морална зла, на чак и протудржавне тежње! Претпоставља да једна вероисповест не ће бити кадра овакова зла из корена лечити. Ал не, овака претпоставка је невероватна! Не мисли се у предлогу, као да вероисповест не би била кадра оваково зло излечити, него се једино то хоће, да министар згодним изговором против сваког професора учитељских школа може покренути дисциплинарну истрагу; да својим великим захтевима може ма који завод одмах затворити. Шта више већ се и о томе побринуло, како ће се уз примену врховног права надзора расположити са имањем таковог завода. Заиста лепи изгледи! 9 Предлог хоИе да изложи наше учитеље самовољи средњих шта вигие најнижих иолитичких органа, и уз то, не иружају&и довољно одбране иротив неоснованих вексација, хоће да створи и издржаваоцилса неиријатности и материјалне штете. По нашим је уредбама и у смислу учења наше цркве циљ дисциплиновању поправљање. Одмазда је искључена, па и сама осуда на губитак звања употребљава се тек онда и зато, када се учитељ већ никаквнм присилним мерама не може да иоправи.