Školski list

иде и психолошки, душеван. Обадва називамо у кратко видним осећањем јабуке, које као што знамо обухвата уједно осећаје боје и осећаЈе мишићних покрета у оку. Материјелну промену, која остаје и даље у можђаним ћелијицама, и односну душевну диспозицију називамо видном представом или видним памћењем јабуке. Дете узме јабуку у руку, огшпа је, те настају осећаји пипања и представе о јабуци у средишту за пипање П. Дете омирише јабуку и тако се створи опажање и представа мириса у средишту за мирисање М. Ако дете пусти јабуку да падне и да се котрља, настају осећаји слуха у средишту за слушање С. Кад дете окуси јабуку, створе се осећања и представе куса, који је смештен по свој/прилици у вугиз Ирросатр! на унутрашњој површини хемисФере великог мозга. Представе боје, облика, пипања, мириса, слуха и куса јесу делимичне представе, које су физијолошки схваћено свезане нервним нитима што проводе асоцијације (удружења) представа и чине стварну, садржајну, разумну, целокупну представу тога, што одрасли говором означава као јабуку. Хоћемо сад да покушамо, да створимо слику о постајању представа, средишта и путева за говор, обазирући се увек на развијање говора код деце, на патологију говора, на наше покушаје о правопису. 2 Слика 1. има само ту сврху да нам предочи у прегледу те сложене одношаје. О положају средишта за говор јесу научењаци једног мишљења, о свези средишта и о путевима говора назори им се још разилазе. На основу резултата мојих покушаја ја мислим да је погрешно настојање које хоће да постави јединствен образац за све индивидуе и сва доба живота. Стварањем гласова сваке врсте увежба мало дете своје органе за говор. Тако се створе први осећаји и представе о говорним покретима. У исти мах чује дете своје рођене гласове и говор одраслих људи. Звуци говорни оставе трагове те настају представе о звуку (слици) гласа. Тако почиње да се развија звук (слика) гласа и средиште говора : зг и гв. Пратимо и даље то развијање. Слушање речи јесте средство да се изазову покрети говора, и како глуви од рођења науче самостално тек мало речи говорити, то мора да слух надмашује у томе сва друга средства као: афекте,

2 Види Еау: Гићгег с1игсћ <1еп егћ?еп КесМбсћгеЉшпегпсћ!;. — 150 —