Školski list

посматрање покрета и опажање крегања пипањем- Онда дође време, гта дете подражава, те нека веза гласова, оД детета често слушана и њему јасно казана, изазове односне покрете говора, тако да се пренесе драж из сензоричног (за осећање) средишта за говор у моторично (за кретање) наслеђеним нервним путевима и везама. Сада понавља дете свакојаке слогове, што се пред њим говоре, као машина без разумевања, као год што подражава и друге покрете руке или главе. Али говор дражи више на подражавање него остале кретње, јер се покрети говора могу јасно контролисати слухом. Овај надзор не треба омаловажавати, јер се приметило да су неки људи, изгубивши слух, заборавили мало по мало и говор. Као што се показало код наших покушаја, контрола ока, тако звано читање покрета говора са уста, нема никакве знатне улоге код детета које чује. Обратно је код глувонемих. А ова чињеница се слаже са опажањем које је Ргеуег учинио, кад он каже: Треба уопће приметити да ово (дете, које чује) у целини мање употребљава средство читања са уста, него што се обично узима. Подражавањем у говору се у кори великог мозга све више гомилају успомене на речи које је дете само изговорило, те се тако развија средиште за звук (слику) гласа зг и средиште за говор гв (на сл. 2.) Случајеви, кад се

говор поремети, уче да су ова два средишта растављена. Ми смо дознали, да се њихово место налази у можђаној кори и смемо узети да се центрум за говор дели у средиште за глас и за слогове. Слушањем речи развије се центрипетални пут п—зг, а говором речи центрифугални пут гв- ф. Везе обадва

Ст

о

сл. 2.