Školski list

за говор, и да моторичне представе прате читање. Механично читање речи без смисла иде путем сп-—гв, кад су органи за говор мирни, а путем сп —гв —ф кад су у кретању. Хотимично разумно читање напротив иде путем сп—гв—ст, кад се не изговара, а путем сп—гв—Ст—гв — ф, кад се изговара. Лихтхајмово је мишљење, да су представе о речима гласовне слике, и у свом цртежу не води живчану драж преко гв него преко зг. Али резултати наших покушаја показују да се код ученика не сме приписати толика важност гласовним сликама, те се дакле слажу са испитивањима Штрикеровим, која показују да код читања и мишљења у речима не ступају у сећање слике звукова, него представе кретања. Пут сп—зг, који Лихтхајм претпоставља, може и постојати, али је за нас-од мале важности ; ми смо принуђени да узмемо пут сп—гв, који је нацртао и Вунт на својој слици у Физијолошкој психологији. Код учења писања види дете слово, изговори глас и напише знак. Писањем пак настају сложене представе о покретима код писања. Ове се скупе и збију у одређеном крају можђане коре у средишту за писање пс, које мора да се налази, по неким знацима код поремећена говора, у близини средишта за говор. А како заједно са учењем писања иде и говор, то се мора створити веза и пут између гв и сп, па и клиничне чињенице несумњиво показују да хотимично разумно писање пролази кроз гв. У близини центрума за гшсање морамо да претпоставимо средиште за инервацију, у коме се збива надражење мишића што служе за покрете писања, те одавде иде драж напоље у мишиће за писање. Код преписивања дакле прође нервни процес пут сл—гв — ПС, код хотимичног разумног писања пут Ст—ЈВ—пс. Ми смо дакле помоћу средишта, чији је положај већ установљен, и на основу развоја говора и писања код детета извели шематичну слику о путевима и везама међу тим центрима једино у ту сврху да прикажемо очигледно и прегледно ове замршене одношаје дидактичних питања; ову сврху може цртеж испунити, мада и не би био кадар протумачити све случајеве болести говора. Сада нам је постало могуће раставити сложене физијолошко-психолошке процесе код учења говора, читања и писања; добили смо Физијолошко-психолошку подлогу за умења (вештине) прве елементарне наставе у говору, чиШколски лист — 153 — 11