Školski list

— 154 -

тању и писању. Те подлоге треба употребити код усавршавања наставе у специјалном делу овог рада. Целокупна представа, коју има ученик о јабуци кад може ту реч да прочита и напише, јесте систем међу собом свезаних појединачних представа, које могу једна другу да изазову. На слици 1. имамо овај преглед: 1. видна представа

стварна, садржаЈна (разумна) представа — ствар

језична (говорна), Формална престава — реч

2. представа пипања 3. представа слуха 4. представа мириса 5. представа куса 6. представа слике (звука) гласа 7. представа покретања у говору 8. представа слике писма (слова) 9. представа покретања у гшсању Знамо да стварне и говорне представе о једном предмету чине физијолошко и психолошко јединство. Хоће ли настава да тече природно, она се мора увек обазирати на то јединство — физијолошко-психично јединство мора постати јединством дидактично-методичким. У овој јединственој мрежи представа јесу с^варне представе првобитне. Мало по мало па се придруже говорне представе стварнима. Говорне представе су настале по психолошким законима а не по логичким нормама у социјал. животу народном, предају се са колена на колено, те се морају примити као готове формуле и према опћој употреби утубити и применути. Говорне представе имају само ту сврху, да изразе усмено или писмено стварне представе, да их спољашњима покажу, да се у друштвеноме животу споразумеју људи о стварним представама. Одговарајући психолошком и дидактичном темељном процесу, стварне су представе драж, говорне пак представе реакција, и то реакција у наслеђеноме облику. Стварна представа је управо повод представе говорне, језичне. Стварна представа чини садржај, језгру, а говорна: облик, љуску. Са развијањем језгре мора ићи упоредо и развијање љуске. Али треба нарочито приметити да и развијање љуске заостане, ако се језгра не развије природним начином. Језична настава, која се уско не здружи са чулном, живом, очигледном, стварном наставом, није ништа друго, него' празан орах. Стварна настава, која обухвата елементе природних и духовних наука, те има своју природнонаучну и етичну