Školski list

(моралну) страну, мора у свима школама и у свим школским годинама бити основна настава уз коју треба да се приљубе остали наставни предмети. Приказано физијолошко-психолошко, стварно-језично јединство показује нам основни одношај међу стварном и језичном наставом и чини чврсту подлогу на којој се мора по школама дизати практична стварна и језична настава. Разумевање природе води до разумевања људи; обоје се претпоставља за језично знање и умење. Сва наша испитивања увек ће доказати, да су стварне представе прва и најважнија претпоставка, основи за сваки логичан, моралан, естетски и религијозан рад. Не језичне, него стварне представе дају живо, потпуно осећање, мишљење, чувство, вољу и рад. Практичан рад свакидашњег живота, умешност занатлије и техничара, морално и религијозно деловање, естетско уживање и стварање, све је то тим потпуније, што су потпуније стварне представе, које су им основа. Стварност је истина, која убеђу.је и која се не може постићи говором нити стећи посредством представа о слици гласа или слова. Стварност, је врлина ума као истина, врлина разума као храброст, врлина чула као мера или чистота. 1 Воља нагона, воља разума и воља ума, све оне имају стварност за претпоставку. Стварност је прва битна претпоставка васпитања воље. Колико је онда радних сати потребно у настави страних језика у нижим школама, да се за једну исту ствар утуби све више и више других гласова, облика и Формула? Колики део свега рада и времена заузме ово учење три па и четир страна језика у средњим школама, особито гимназијама, да се увежба сигурно више него 50000 страних облика и речи а да се стварно битно ништа ново не стекне. Вредно би било потрудити се и покушати установити ове' одношаје у бројевима. У свима тим часовима рада ученик има посла у ствари само са представама речи, са сликама гласа, са представама говорним и онима о кретању говорних органа, са представама штампарског мастила и папира. У овом великом делу раднога времена ученикова не уради се ништа што би до вишег степена развијало осећање за бескрајан број облика и боја, каково је осећање неизоставна претпоставка за разумевање и естетско уживање у каквој слици, статуи, природном предмету, у каквој природној појави или крају, у 1 Хагогр „8оеЈа1рМа§'09-јк". — 155 — 11*