Školski list

— 166 —

каквом песнику или књижевнику, који такве доживљаје речима изражава. У овомвремену, пуном труда и муке, ништа се не постигне што би појачало подобност за посматрање природног и човечјег живота и што би тој посматрачкој подобности уједно омогућило да ствара жив поглед и да стиче драгоценог искуства. А богатство живих посматрања мора бити подлога за читање у горњим разредима, ако оно хоће да делује стварно и с правим успехом. Како се пак лектира особито у горњим разредима још увек бори са језичким тешкоћама, обавља се избор градива и ред са гледишта језика а не ствари. Језична настава не може дакле ни као лектира у горњим разредима бити стварна. Лектира у материнском језику и у страним језицима може свакако послужити стварној настави и педагошки деловати; али тек тада је то у правој мери случај, ако језично градиво и комађе у прози буде проширење и удубљење, а оно у појезији естетско схваћање грађе, обрађене у стварној и основној настави. Наравно да се претпоставља да стварна настава у свима школским годинама обухвати све гране знања и да их органским начином даље развија и диФеренцира (у појединостима излаже). Искуство показује да људи, који су способни за самоопажање, а који су у зрелијим годинама достигли језично образовање какве средње школе и положили добро исгшт зрелости — да ти људи не осећају, да су се услед језичких студија унутрашње што год дигли, да не осећају ништа од тог тако званог Формалног образовања, због кога хвале учење страних језика, а кога, као што знамо, ни нема. Историја показује да су научењаци и испитивачи, филозофи, писци и уметници — сетимо се само Аристотела и Софокла, Шекспира и Едисона — да су ти људи постали то, што су били за човечанство, свакако без страног језика, али не 'без великог образовања у посматрању природе и човечјег живота, не без стварне наставе. Само методски ваљаном стварном наставом, основаном на опажању и експерименту, научи ученик посматрати природу, себе самог и друге људе. Само се њом учи очигледно и стварно мислити, природу и људски живот естетски схваћати, морално судити и осећати, свесно, енергично и успешно радити. Само стварном наставом учи ученик правилно разумети раденика, уметника, испитивача на пољу природног и духовног живота, саосетити његов рад и