Spomenica dvadesetpetogodišnjice srpskih državnih železnica : od 3. septembra 1884 do 3. septembra 1909. god.
16
Али пре почетка грађења, на основу конвенције између Бонтуа и наше владе требало је устројити једно одељење државног надзора у Министарству Грађевина "с тога тадањи министар грађевина пок. Јевр. Гудовић беше
поднео Књазу „Милану следећи предлог: „Ваше Височанство,
Генерална Унија као предузимач грађења железнице отпочела је већ у велико послове трасирања а у кратком времену отпочеће и сам рад.
_Ја немам ни најмање повода да посумњам у брижљив, добар и солидан рад овога друштва, али како је ово питање од голема значаја, засецајући јако у наше земаљске интересе, а ослањајући се при томе још и на поступак свију осталих држава у таквим приликама, налазим да је прека потреба, да се у повереном ми министарству, на основу постојећих закона што пре организује железничко одељење ради руковања свију железничких послова а тако исто, да се распореди персонал, који бе у пољу водити непрекидан надзор над самим грађењем железнице.
Руковођен овим мислима, част ми је да Вам Господару, поднесем на одобрење предлог о овој организацији, која би по моме нахођењу одговарала нашим приликама и потребама и која би с погледом на закључени уговор пелисходна била, да се ово велико и важно предузеће срећно и поспешно сврши.
У разним земљама и управе железничких одељења различне су. То зависи од многих и многих чињеница, а у првом реду од општег земаљског уређења, од начина саме радње и од дужине железничке пруге ит.д.
Међутим код свију тих устројстава има опет и нечег општег, а то је да се укупан рад подели што је могуће више по струкама.
Код сваке железнице, ваља даље разликовати два доста јака различна дела. Један је само грађење и одржавање, а други је њена употреба или тако звана експлоатација. И у нашем закону о уређењу Министарства Грађевина, ова је подела предвиђена; али како оба ова дела стоје у међусобном односу, потребна је и управа која целокупан рад руководи.