Srpski književni glasnik

КонфеРЕНЦИЈА Мира, 197 увек расположене да, у погледу народне части и животних интереса, малима признаду опну исту осетљивост коју оне саме имају 7 Неће ли мале државе покадшто бити приморане на увредљиве дискусије о том да ли је у једном спору њихова народна част збиља ангажована или није 7 док ће, међутим, у највећем броју случајева, великим државама бити довољно да се заклоне за разлог народне части, па да одмах мале државе ставе у моралну немогућност да тај разлог, без повреде међународне пристојности, побијају.

Али ни то није било све. Чак и у споровима мање важности у којима би било морално немогућно изговарати се на народну част пили на животне интересе народне, предлог је појединим државама давао могућност да се од обвезе извуку. Предлог је допуштао да се комисије именују само онда «када то прилике допуштају». Неодређеност ове формуле могла би у практици да доведе до тога да се, у односима између великих и малих држава, међународне комисије именују само онда, када то изискују интереси великих држава. Јер међупародна политика пуна је примера који показују да су прилике, врло често, наклоњене великим и моћним само зато што су они велики и моћни. Потписујући горњу клаузулу, мале државе ризиковале би да свој нижи положај, који данас, у извесној мери, само фактички постоји, још и правно признаду. А толико се попустљивости од њих није могло захтевати.

Али поред садржине предлога, неке од малих држава имале су разлога да буду незадовољне и начином како је предлог израђен и пред комисију изнесен. Џитања која је трећа комисија имала да расправља интересују, у првом реду можда, балканске државе. Белике силе нису се никад много устручавале да закорачују у послове извесних балканских држава или бар да се јављају као посредници међу њима. Међутим, Hm једна од тих балканских држава није била заступљена у ужем одбору. Њихов глас при изради пројекта није се чуо. Ужи одбор именовао је сам председник. У њега нису ушле ни Србија, ни