Srpski književni glasnik

УметНИЧКИ ПРЕГЛЕД. 225

Слика, одмах на први поглед, чини врло пријатан утисак. Прегледна композиција, леп распоред, сигуран цртеж, сигурна. обрада појединости, извесни укупни утисак (врло пријатан у нашим приликама) који гледалац има да стоји пред правилном, вешто рађеном сликом, без невештина и натезања тако честих у нас, затим њен пријатни, ублажени — угатпени — и складно изведени тоналитет, то је оно што човеку одмах падне у очи и у чему човек од прве ужива. Имамо од прве утисак да стојимо пред добром сликом, и сликом која би била добра не само код нас но и другде. — Ако би ко хтео подробније да прати, да провери ово што Je овде речено, нека, прво у погледу композиције и. распореда, види како се једним погледом може обухватити и разумети цела елика, како очи падну одмах на главну личност, како групе заједнички граде једну лепо компоновану линију, и како су поједине међу њима, и она горе, п оне са стране, прегледне, оделите, и опет тесно везане међу собом; пред овом сликом човек није у опасности да не зна шта која група хоће, шта значи, и куда иде, или, сувише још, да не може да позна чија је која рука или нога у групи. Г. Јовановић, у осталом, увек правилно компонује, можда п сувише правилно; оп се, човек би рекао, држи раније огледаних образаца, UO којипут Ha штету снаге и новине саме слике. Што ce сигурности цртежа тиче, није потребно нароauro упућивати на ову или ону појединост; правилан и сигуран цртеж је тако несумњиво једна од главних одлика. слике да се човек о томе може уверити на ма ком делу њеном (као један мален пример, видите како су цртани царица и читач). Чак је у том погледу Г. Јовановић дао мало више но што биемо од њега тражили; не · само ставови и лица да су правилно и брижљиво цртани, но су и најситније појединости рађене с истом, мало сићушном. савесношћу: очи, браде, златни украси, дугмад, копче, драго камење, шаре на оделу, безбројне и разноврсне на разновреним материјама, на свили, на кадиви, на челику, на крунама, шлемовима, еружју, шаре златне,

15